Det handlar om returpunkt Åby och Skärblacka som enbart kommer att ha öppet på lördagar och Östra Husby och Krokek som enbart kommer att ha öppet på söndagar efter den planerade förändringen.
– Vi har tittat på hur vi ska få ihop allting med tider och hur mycket besökare vi har och försökt optimera verksamheten. Vi vill inte ha öppet i onödan, det blir dyrt om det är öppet och lite folk. Vi har tagit fram ett förslag och förhoppningsvis ska vi kunna minska öppettiderna och ändå klara av den mängd besökare vi har, säger Peter Nimrodsson, enhetschef för drift och underhåll på Nodra.
Är det inte just på helgerna som folk är lediga och det behöver vara öppet?
– Vi har ju öppet alla returpunkter en helgdag och sen har vi den centrala i Norrköping öppen både lördagen och söndagen. Vi har tittat på statistiken och som det ser ut borde det fungera utan att det ska bli köer eller problem. Samtidigt har vi sagt att vi får köra ett tag och utvärdera och se, om det inte funkar så får vi ändra om.
Det är trist om man åkt ett par mil till en returpunkt och det visar sig vara stängt. Hur informerar ni om detta?
– Dels har vi skickat ut pressmeddelande, vi informerar på vår hemsida och sen sitter det uppe vepor vid returpunkterna med de nya öppettiderna.
– Vi har vår app också där man kan titta på öppettiderna, men inget direkt personligt meddelande till kunderna.
Även på returpunkt Norrköping blir det färre öppettimmar totalt sett, men de har fortfarande öppet varje dag i veckan. Nodra räknar med att spara 1,5 miljon kronor på årsbasis på förändringen.
Vad betyder det för personalen?
– För de fast anställda betyder de att några kommer att få flytta runt på fler returpunkter än idag, man kommer behöva vara lite mer rörlig. Sen har vi också visstidsanställda och timvikarier för att täcka upp på helgerna och dem kommer vi inte att behöva i samma omfattning.
Är det något särskilt skäl till att ni behöver spara pengar?
– Nej, det är inte bara att vi behöver spara pengar. Vi vill inte ha öppet mer än vi behöver och ha onödiga kostnader, säger Peter Nimrodsson.
– Vi vill hålla nere våra kostnader för att ha en rimlig taxa. Våra kunder betalar för avfallshanteringen, det ingår i den fasta avgiften, och vi vill inte att den ska vara orimligt hög. Det ska inte vara dyrare här än någon annanstans.