Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Minskade anslag till Ostlänken

NORRKÖPING
- Ett vansinnigt förslag!
Det säger Norrköpings kommunalråd Mattias Ottosson (s) upprört, med anledning av Banverkets förslag igår, att minska satsningen på Ostlänkens järnväg mellan Norrköping och Linköping.
- Tvärtom borde man öka satsningen på Ostlänken, menar Mattias Ottosson, som dock inte tänker nöja sig med det här negativa beskedet från Banverkets styrelse.

Norrköping2003-06-26 06:00
Från början fick Banverket i uppdrag att föreslå investeringar på totalt 101,5 miljarder kronor, men den summan har nu minskats med 5,5 miljarder.
- Men det är ju i slutändan regeringen som ska ta beslut om vilka satsningar som Banverket ska prioritera, så vi tänker jobba vidare med påtryckningar för att Ostlänken ska börja byggas i hela sin omfattning.

<b>Näringslivet viktigt</b>
- Nu är det viktigt att även näringslivet är med i dessa påtryckningar, så att vi politiker får all tänkbar hjälp i våra försök att ändra på det här beslutet, poängterar Mattias Ottosson.

<B>? Varför är Ostlänken så viktig, enligt dig?</B>
- Östergötland är en tillväxt-region i Europa och för att ta tillvara den potential som finns här, är bra kommunikationer med omvärlden ett måste och här fyller Ostlänken en viktig funktion.
Men Ostlänken mellan Linköping och Norrköping får alltså mindre resurser i den framtidsplan Banverket nu lämnar till regeringen.
Orsaken till att Banverket tvingas minska på bland annat den planerade satsningen på Ostlänken beror på att regeringen dragit ned på investeringsnivån för järnvägarna med 5,5 miljarder kronor under perioden 2004 - 2015.
För Ostlänken mellan Linköping och Norrköping innebär den nya framtidsplanen att det blir 1,4 miljarder kronor mindre. Istället vill Banverket satsa ytterligare 250 miljoner kronor på Stångådalsbanan söder om Linköping.

<b>Snabbare tåg</b>
- Sammantaget räknar vi med att framtidsplanen möjliggör fler, snabbare och punktligare tåg och ger ökade möjligheter att föra över gods från landsväg till järnväg, säger Banverkets generaldirektör Bo Bylund.
Angående Norrbotniabanan håller verket fast vid tidigare bedömning att satsa på upprustning och delvis ny bana mellan Boden och Haparanda.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om