Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Minskad risk att dö i Norrköpings trafik

NORRKÖPING
Medelhastigheten för bilar i stan har minskat 2-3 procent. Det betyder att risken för dödsolyckor har minskat med 10 procent. Risken för personskadeolyckor har minskat med 5 procent.
Det är följden av de trafiksäkerhetsåtgärder som kommunen genomfört de senaste åren i form av upphöjda övergångsställen och gator.

Norrköping2002-12-10 00:00
Avsmalning av gator och nya refuger har ytterligare minskat skaderisken. Det visar utvärderingen av de omstridda åtgärderna.
I samband med den s k guppdebatten för ett år sedan satte fullmäktige stopp för vidare ombyggnader och beställde en utvärdering. Den är nu klar..
77 procent av gång- och cykeltrafikanterna tycker att det är OK med gatugupp och andra åtgärder för att öka trafiksäkerheten. 59 procent av bilisterna är positiva.

<b>Dags häva "förbudet"</b>
- Nu är det dags för fullmäktige att ta bort sin döda hand över det här trafiksäkerhetsarbetet, säger Ingalill Pettersson, ordförande(s) i tekniska nämnden.
- Undersökningen visar att vi är på rätt väg och att de flesta är positiva. Det är de negativa som hörts och synts mest i media.
Tekniska nämnden går nu också till fullmäktige med en begäran om att
De åtgärder som undersökts är upphöjningar vid övergångsställen och torg, avsmalningar, mittrefuger och vägkuddar vid gång/cykelövergång.
Konsulterna (Trivector Traffic AB) har studerat tio platser där åtgärder satts in på åtta. De har filmat under fya timmar och också förföljt bilar i en specialutrustad bil.

<b>Mindre risker</b>
Konsulternas bedömning är att olycksriskerna definitivt har minskat i stan. Hastigheterna har sjunkit och därmed också risken för allvarliga skador.
- Däremot går det inte att avläsa i någon statistik eftersom det gått så pass kort tid, säger Lars Hågbrandt, chef för gatu- och parkkontoret som beställt undersökningen.
Några slutsatser:
Risken att råka ut för en allvarlig personskadeolycka har minskat 20-30 procent vid Ektorpsgatan-Södra Promenaden där man gjort en avsmalning. Likartad minskning har man uppnått genom refugen vid Gamla Lasarettet (Gymnastikgatan).
Upphöjning av övergångar har gjorts vid bl a S Promenaden-Olai Kyrkogata (vid Vasaparken), Repslagargatan vid Domino och Norra promenaden väster om Drottninggatan.
Medelhastigheten vid de här platserna varierar mellan 15 km/tim (N Promenaden), 20 km/tim (S Promenaden) och 30 km/tim (Repslagargatan).

<b>25 km/h "bäst"</b>
Avvägningen mellan säkerhet och framkomlighet pekar mot 25 km/tim som "bäst".
Bedömningen från konsulterna är att risken för allvarliga personskador minskat med hela 65-85 procent på Södra resp Norra promenaden, med 25-35 procent på Repslagargatan.
Upphöjningen av hela korsningar (Skvallertorget och Kristinagatan-Hantverkargatan) har enligt konsulterna minskat riskerna för allvarliga personskador med mellan 50 och 70 procent.

<b>Skvallertorget kaos</b>
Ur sammanfattningen:
- På Skvallertorget råder ett slags trafikalt kaos. Osäkerheten på vad som gäller är uppenbar, framför allt mellan bilisterna som inte vet vem som har företräde (Kungsgatan är inte huvudled just vid Skvallertorget). Bilisternas hastighet är kring 20 km/h men risken finns för högre hastigheter - men det är inte möjligt under dagtid då det vanligtvis är kö som beror på andra störningar utmed Kungsgatan.
Allt detta är bra - för trafiksäkerheten.

<b>Buller och avgaser</b>
Hastighetsdämpningen på Hagebygatan vid Bäckgatan har kanske blivit onödigt stor, tycker konsulterna. Olycksrisken har minskat med 65-80 procent. Problemet är att framkomligheten blivit låg och skapar onödig irritation.
Några bestämda slutsatser om effekterna på avgaser och buller görs inte i konsultrappporten.
Avgashalterna ligger under gränsvärdena - både med och utan åtgärder.
Troligen har åtgärderna inneburit en ökning med ca tre procent.
Bullret ligger högre än rekommenderat både före och efter åtgärd.

<b>91 åtgärder</b>
Konsulterna konstaterar att det idag finns 91 trafiksäkerhetsåtgärder av det slag som beskrivits ovan.
Risken att skadas allvarligt i trafiken har minskat med 5 - 10 procent inom området.
Bilisternas medelhastighet har minskat med 2 - 3 km/h. Det betyder fem sekunder per kilometer..
Samtidigt har åtgärderna förbättrat de oskyddade trafikanternas framkomlighet genom att deras väntetider halverats.
Tekniska nämndens presidium, gatuchef Hågbrandt och trafikplanerare Linda Wahlman var påtagligt nöjda med konsultrapporten som sammantaget ger ett väl godkänt betyg till deras arbete.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!