Ministern som fattat galoppen
- Jag är en stark förespråkare av regionalt deltagande i samhällsplaneringen, sade infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) på Norrköpingsbesök.Men, framgick det snart, i detta ligger då också att man deltar i finansieringen av de stora projekten. Som t ex Ostlänken.
Mitt i Stadium. Fr v infrastrukturminister Åsa Torstensson, landshövding Björn Eriksson, Östsams ordförande Jan Owe-Larsson samt Stadiums vice VD Bo Eklöf.Foto: Janne Forsby
Foto: Fotograf saknas!
Den visiten ingick i ett heldagsbesök i Östergötland på onsdagen, på inbjudan av landshövding Björn Eriksson. Eftermiddagen ägnades sedan åt överläggningar om Ostlänken, Norrköpingspaketet, förbifart Söderköping och annat, som länet vill satsa på i infrastrukturen.
Torstensson sade, att när det gäller att finansiera investeringar så måste det finnas fler aktörer på den offentliga sidan än bara staten. Underförstått då att kommuner och landsting måste vara beredda att bidra till den gemensamma kakan.
Nya vindar
- Sedan har vi också mixen offentligt/privat, med näringslivet som aktiv part i en finansiering. Där pågår ett arbete nu, och från statens sida måste vi bli mer vana vid den sortens samarbete. Vi måste kunna bli en bra part.
Det här med lokal medfinansiering innebär nya vindar från statens sida. Som ju också kommit till uttryck ifråga om finansieringen av ny infart till Stockholms Central.
Före presskonferensen hade Åsa Torstensson samtalat med företrädare för kommuner och näringsliv.
- Jag har uppfattat att jag befinner mig i världens logistikcentrum här, förklarade hon.
Vid de ministerorden utbröt ett visst jubel i salen. Och landshövdingen, han tjoade till och försäkrade att den galoppen hade ministern minsann fattat helt rätt.
Blicken lyfts
- Det har varit väldigt intressant att tala med näringslivet här, och då lyfts också genast blicken från den lokala och regionala nivån, fortsatte Torstensson.
- För samtidigt som företagen verkar lokalt här så sker det inom ramen för en global konkurrens.
Som intressant betecknade hon synpunkter från Holmens VD Magnus Hall om brister i det europeiska järnvägsnätet. Från hamn till hamn går det bra, men sedan finns det en del att förbättra. Och detta var då något, som ministern lovade ta med sig till de andra i EU.
Snittålder: 28 år
Ofrånkomligen kom ju också Ostlänken på tapeten. Stadiums vice VD Bo Eklöf berättade om hur företaget här, i den nya lageranläggningen, har en snittålder på 28 år bland medarbetarna och att 15-20 av dem pendlar från Stockholm.
- Det är klart att det skulle bli lättare att rekrytera folk med Ostlänken, och bara 45 minuters restid mellan Stockholm och Norrköping.
Även flygets betydelse kom upp. Åsa Torstensson noterade med tillfredsställelse, att Norrköpings kommun valt att direkt engagera sig i flygplatsen när Luftfartsverket trädde ifrån.
Kreativa tankar
- Det visar hur det finns kreativa tankar, hur det skapas andra lösningar.
- På nationell nivå kommer flyget att framöver ställas mot konkurrensen från snabbtågen. Men när det gäller det internationella uppdraget har flyget ju otroliga uppgifter, sade infrastrukturministern.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!