Minister kom på studiebesök
NORRKÖPING- Är du minister för hela Sverige? - Hej då, premiärministern! Nog väckte han uppmärksamhet i Navestadsskolan, utbildningsminister Thomas Östros, när han var på studiebesök på måndagen. - Jag har lärt mig mycket idag. Det var verkligen spännande att komma hit, sa ministern efteråt. - Fast det där med premiärminister får vi se vad Göran säger om....
Utbildningsminister Thomas Östros fick bland annat träffa Nora Mosa och Hanna Korkis som går i sexan i Navestadsskolan. FOTO: ANITA KJELLBERG
Foto:
- Imponerande!
- Eleverna har ju väldigt mycket frihet här, konstaterade utbildningsministern.
- Jag tror också på en individualisering av undervisningen framöver.
- Vad som är viktigt är att man också har verktyg att följa upp eleverna. Se till att vi har en jämn kvalitet på utbildningen öäver hela landet. Det ska vara en lika bra skola överallt.
- Exakt hur det ska gå till vet jag inte än. Det nya Skolverket kommer att få en betydligt tuffare roll. Kanske ska vi ha mer nationella prov.
- Men det är viktigt att ta vara på den utvecklingskraft som finns lokalt, betonade han.
<b>Breddning i gymnasiet</b>
Han ser gärna en breddning av elevernas kunskaper, inte minst på gymnasienivå.
- Jag tycker det är mycket begärt av eleverna att de redan på högstadiet ska behöva välja studieinriktning. Jag är besjälad av att vi ska få snäva ingångar till gymnasiet.
Kanske högst hälften av de nuvarande 18-19 programmen, linjerna eller vad det nu kommer att kallas i gymnasiereformen.
- Trots det så kommer det att finnas utrymme för de gymnasier som idag är specialinriktade på språk, estetiska ämnen eller vad det kan vara, försäkrade Thomas Östros.
<b>Tusentals nya lärare</b>
Hur man ska få fram alla de nya lärare som behövs i den framtida skolan, med eller utan reformer, hade han inga direkta svar på.
Det talas om ett nyrekryteringsbehov av mer än 30 000 lärare de närmaste åren. Många av de nuvarande lärarna är 40-talister som startade sin lärarkarriär på det expansiva 60-talet.
- Vi måste bland annat se till att det blir fler utbildningsplatser för blivande lärare.
- Jag tror också på en närmare koppling mellan forskning och lärarjobb, att man kan kombinera som an gör ino0m vårdsktorn exempelvis, där man både undervisar och forskar.
Att ta vara på kunskaperna bland dem som fått sin akademiska utbildning utomlands är en självklarhet även här.
- Vi har en väldigt bra skola som hävdar sig mycket bra i jämförelser med andra länder. Men att var tionde grundskoleelev saknar grundläggande baskunskaper är naturligtvis inte brba, sa utbildningsministern och hastade vidare till Campus.
Han hann dessförinnan lova att förskoleklasserna, de med 6-åringarna alltså, absolut får vara kvar. Även om Skolverket gruffat lite över att det blivit för mycket vanlig skola.
- Jag har egna barn som varit väldigt nöjda med att gå i förskoleklass.