Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Miljöpartiet nöjt med grön budget

NORRKÖPING
- Vi är ganska nöjda. Även om vi inte fått med riktigt så mycket skatteväxling som vi ville.
Det säger miljöpartiets riksdagskvinna Helena Hillar Rosenqvist. Ödeshög, när hon besöker Norrköping för att kommentera budgeten.

Norrköping2001-09-21 00:00
Och inte bara prata budget för övrigt, utan också celebrera miljöpartiets själva 20-årsdag som inföll just på torsdagen.
- Det var i Örebro som partiet bildades, och därför kommer vi också att förlägga vårt valupptaktsmöte dit.

<b>Såpass grön</b>
Hon är nöjd med att budgeten blev såpass "grön".
- Skattesäkringen på biodrivmedel är mycket vår förtjänst. Friårsreformen är vår grej. Linköping tycks kunna nappa på idén, men där är ju också miljöpartister med i kommunledningen. Och den sänkta bokmomsen, det är en fråga som vi drivit sedan vi kom med i riksdagen 1988.
Vad som Östergötland enligt Helena Hillar Rosenqvist kanske särskilt kan glädja sig åt är satsningen på järnväg och vägar.
- 100 miljarder framöver på järnvägarna mellan 2004 och 2012. Men vägarna får ju 150 miljarder. Där handlar det bland annat om tjälsäkring, om ökad bärighet på vägar över hela landet. Men vad vi inte är med på, det är de 69 miljonerna till nya motorvägar.

<b>Och järnvägen?</b>
Några särskilda besked om infrastrukturpropositionen, den så länge emotsedda, som ska läggas fram om ett par veckor får vi dock inte ur henne.
Hon räknar med att det kommer en satsning på järnvägsutbyggnad genom Östergötland(där ju hela sträckan mellan Järna och Linköping är på tapeten). Dock kanske inte inom den närmaste tiden, eftersom den sträckningen hittills inte varit bland de mest högprioriterade.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om