Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Miljömedvetet besök av minister

Seriösa företag som tar ansvar för miljö och sociala frågor ska gynnas framför prispressande företag. Det lovade infrastrukturminister Anna Johansson (S) under gårdagens besök i Norrköping.

Miljövänlig. Erik Alfredsson visar infrastrukturminister Anna Johansson (S) en bil som har byggts om i samarbete med Linköpings universitet för att vara maximalt miljövänlig.

Miljövänlig. Erik Alfredsson visar infrastrukturminister Anna Johansson (S) en bil som har byggts om i samarbete med Linköpings universitet för att vara maximalt miljövänlig.

Foto: Fredrik Jonson

NORRKÖPING2015-06-24 18:00

Besöket inleddes på Alfredssons Transport i Herstadberg, där Erik Alfredsson beskrev hur företaget arbetar med att minska bränsleförbrukningen och miljö- och klimatpåverkan.

– Vi har minskat vår bränsleförbrukning med 19 procent de senaste åren. Det beror delvis på att fordonen har utvecklats såklart, men till stor del är det vårt arbete som har gett resultat, säger Erik Alfredsson.

Till exempel kan bränsleförbrukningen minskas genom att inte köra fortare än 80 kilometer i timmen med lastbilar, göra fordonen lägre vid däcken så att luftmotståndet minskar och utbilda chaufförerna i eco-driving.

Både Erik Alfredsson och Anna Johansson lyfte att Norrköping har blivit en allt viktigare stad vad gäller infrastrukturfrågor i och med att flera stora lagerverksamheter har flyttat hit de senaste åren.

Exakt vilka satsningar som kommer att göras i Norrköping och Östergötland framöver vill inte Johansson svara på.

– Ni får veta det när den nationella planen kommer 2018. Det viktiga för oss är att utveckla transportsystemen och att göra det på hållbara sätt, säger hon.

Ett av de kommande stora infrastrukturprojekten är såklart Ostlänken och nyligen arrangerade tankesmedjan Arena Idé ett seminarium för att diskutera vilka sociala krav som bör ställas på bygget. På seminariet diskuterades bland annat en rapport där Seko och Byggnads riktar kritik mot Trafikverket för dålig arbetsmiljö, olyckor och långa underentreprenörskedjor utan insyn vid tidigare projekt.

– Att sociala krav inte har diskuterats mer tidigare beror på en övertro på marknaden, på att fri konkurrens löser alla problem. Det tror inte vi i den nuvarande regeringen på. Fri marknad är bra under schyssta villkor, så vi vill lyfta vikten av miljö- och socialt ansvar, det är inte bara prispress som ska gynnas, säger Anna Johansson.

Erik Alfredsson tog också upp att förslaget som handlar om att göra om skatten för trasport till kilometerskatt skulle vara ett sätt att gynna klimatsmarta företag.

– Idag är det inte dyrare att köra en tom bil från Umeå till Trelleborg och sedan lasta och köra vidare än vad det är för oss att lasta på tio meter härifrån. Det skulle bli skillnad med en kilometerskatt, säger Alfredsson.

Sedan åkte Anna Johansson vidare för att inviga Sveriges första publika fossilfria bensinstation, med tre olika förnybara bränslen. Den nya tankstationen ligger längs med E4:an i höjd med Åby och transportföretag som vill tanka RME, HVO eller ED95 kan nu stanna till här.

FOSSILFRI MACK

RapsMetylEster, RME, är förestrad rapsolja som ersätter diesel i främst tunga fordon. Reducerar koldioxidutsläppen med upp till 63 procent, jämfört med fossil diesel.

Hydrotreated Vegetable Oil, HVO, framställs av vegetabilisk olja eller animaliska fetter. Det är ett drivmedel som ersätter diesel i dieselmotorer. Reducerar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent.

Agro Cleanpower 95, eller ED95, är baserad på etanol från närodlad spannmål. Minskar koldioxidutsläppen med mer än 90 procent jämfört med fossil diesel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om