Besöket inleddes på Alfredssons Transport i Herstadberg, där Erik Alfredsson beskrev hur företaget arbetar med att minska bränsleförbrukningen och miljö- och klimatpåverkan.
– Vi har minskat vår bränsleförbrukning med 19 procent de senaste åren. Det beror delvis på att fordonen har utvecklats såklart, men till stor del är det vårt arbete som har gett resultat, säger Erik Alfredsson.
Till exempel kan bränsleförbrukningen minskas genom att inte köra fortare än 80 kilometer i timmen med lastbilar, göra fordonen lägre vid däcken så att luftmotståndet minskar och utbilda chaufförerna i eco-driving.
Både Erik Alfredsson och Anna Johansson lyfte att Norrköping har blivit en allt viktigare stad vad gäller infrastrukturfrågor i och med att flera stora lagerverksamheter har flyttat hit de senaste åren.
Exakt vilka satsningar som kommer att göras i Norrköping och Östergötland framöver vill inte Johansson svara på.
– Ni får veta det när den nationella planen kommer 2018. Det viktiga för oss är att utveckla transportsystemen och att göra det på hållbara sätt, säger hon.
Ett av de kommande stora infrastrukturprojekten är såklart Ostlänken och nyligen arrangerade tankesmedjan Arena Idé ett seminarium för att diskutera vilka sociala krav som bör ställas på bygget. På seminariet diskuterades bland annat en rapport där Seko och Byggnads riktar kritik mot Trafikverket för dålig arbetsmiljö, olyckor och långa underentreprenörskedjor utan insyn vid tidigare projekt.
– Att sociala krav inte har diskuterats mer tidigare beror på en övertro på marknaden, på att fri konkurrens löser alla problem. Det tror inte vi i den nuvarande regeringen på. Fri marknad är bra under schyssta villkor, så vi vill lyfta vikten av miljö- och socialt ansvar, det är inte bara prispress som ska gynnas, säger Anna Johansson.
Erik Alfredsson tog också upp att förslaget som handlar om att göra om skatten för trasport till kilometerskatt skulle vara ett sätt att gynna klimatsmarta företag.
– Idag är det inte dyrare att köra en tom bil från Umeå till Trelleborg och sedan lasta och köra vidare än vad det är för oss att lasta på tio meter härifrån. Det skulle bli skillnad med en kilometerskatt, säger Alfredsson.
Sedan åkte Anna Johansson vidare för att inviga Sveriges första publika fossilfria bensinstation, med tre olika förnybara bränslen. Den nya tankstationen ligger längs med E4:an i höjd med Åby och transportföretag som vill tanka RME, HVO eller ED95 kan nu stanna till här.