Miljöbilars friplatser kan krävas tillbaka

Ta bort gratisparkeringen för miljöbilar i Norrköping. Belöna istället miljöbilsägarna med gratis eller subventionerade årskort på Östgötatrafiken.
Det är ett av förslagen i en alldeles färsk parkeringsutredning.
- Ett intressant förslag, tycker trafikingenjör Ulrika Löfberg på kommunen.

Foto:

NORRKÖPING2007-07-09 06:00
Gratis parkering belönar själva användandet av bilen, när man istället borde belöna inköpet, menar utredaren. Det gäller i synnerhet i Norrköping där också parkeringstillståndet för miljöbilar är gratis.
Så generös är ingen av de jämnstora städer som utredaren jämfört Norrköping med, bland andra Linköping och Västerås, där tillstånd som räcker några år kostar ett antal hundralappar.
Så var det också i Norrköping innan avgiften togs bort i våras, ett beslut som många miljöbilsägare uppenbarligen väntat in.

Många ansökningar
Följden blev nämligen att kommunen efter det översköljdes med ansökningar om tillstånd.
- Vi tittar på effekterna av den ökningen, säger Ulrika Löfberg. Blir det så att miljöbilarna tar överhanden på parkeringsplatserna i innerstan framöver, så tyder det på att det finns ytterligare nackdelar med det system vi har.
Hon håller nämligen med utredaren om att dagens system med gratisparkering inte är det bästa tänkbara och flaggar för att det mycket väl kan komma ändringar nästa år. Vilka de kan tänkas bli vet hon inte i dag. Utredningen är nämligen pinfärsk och diskussionerna bland politiker och tjänstemän har inte ens hunnit börja.
Men förslaget om subventionerade årskort på Östgötatrafiken tycker hon som sagt är intressant. Kommunens policy är ju att uppmuntra till kollektivåkande.

Kommunal rabatt
En annan möjlighet som hon pekar på är en kommunal rabatt vid inköpet av miljöbil, att läggas på den statliga rabatt på 10 000 kronor som miljöbilsköpare får i dag.
Men om det är genomförbart och tillåtet för kommunen att ge en sådan rabatt vet hon ännu inte.
Ett annat förslag från utredaren som kommunen antagligen kommer ta till sig, är att införa fler korttidsparkeringar på 30 minuter och avgiftsbelägga alla. I dag finns ett antal som är gratis, men utredarna menar det är svårt för parkeringsvakterna att hålla koll på att folk inte står för länge på dem.
- De avgiftsfria korttidsparkeringarna missbrukas i dag. Med avgifter skulle vi få en bättre efterlevnad och därigenom en bättre genomströmning, tror Ulrika Löfberg.
Något som glädjer henne och de andra trafikingenjörerna på kommunen är utredarnas slutsats att parkeringssituationen i centrala Norrköping i huvudsak är god och att det finns tillräckligt antal platser större delen av året.
- Det var i och för sig ingen överraskning, säger hon. Vi får ju in synpunkter från allmänheten dagligen och då känner man av hur läget är, men det var skönt att få det bekräftat, säger hon.

Låga avgifter
Något som kan vara trevligt för Norrköpingsbilisterna att veta är att avgiftsnivåerna är jämförelsevis låga i Norrköping. Det gäller både parkeringsavgifterna och p-böterna. Och utredaren ser inga omedelbara behov av höjning, även om han menar att det är något som man på sikt kan överväga för att reglera antalet parkerande i innerstaden.
Övriga förslag från utredaren är att premiera samåkande genom att låta en parkering vara gratis för dem eller att subventionera avgifter för fordon med två eller fler personer.
Vidare att förbättra skyltning och vägvisning till parkeringshusen och de stora parkeringsplatserna och se till att det finns enhetliga parkeringsbestämmelser i det fall två parkeringplatser med olika ägare ligger bredvid varandra. Detta för att inte riskera att bilisterna missförstår vilka regler som gäller eller betalar i fel automat.
Utredningen har gjorts av konsultföretaget Ramböll på uppdrag av kommunen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om