Miljöbilarna byter modell

I dag är sista dagen som du kan få miljöbilspremien på 10 000 kronor. I månadsskiftet förvandlas premien till en fordonsskattebefrielse på fem år.

Foto: Sandberg Niclas

NORRKÖPING2009-06-30 03:00
Syftet med miljöbilspremien har varit att uppmuntra privatpersoner att köpa bränsleeffektiva bilar och bilar som drivs med förnybara bränslen. Sedan miljöbilspremien började att gälla i april 2007, har över 50 000 privatbilister fått miljöbilspremien.Slipper skatt
Från och med onsdag gäller istället skattelättnad under fem år och nytt är också samma regler även gäller för företagsbilar. Christian Ståhl, försäljningschef på Kneippbadens Bil AB, tror därför inte att de nya reglerna kommer att förändra försäljningen av antalet bilar nämnvärt. - Men jag tror att de 10000 kronorna var ett starkare argument för privatpersonerna, säger han.Flexibelt önskemål
Bränsleförbrukningen är enligt Christian Ståhl en viktig fråga för dem som köper bil, både för ekonomin och för miljön. För att en bil ska klassas som miljöbil får den släppa ut max 120 gram koldioxid per kilometer.I den nya reglerna hade Christian Ståhl gärna sett en skala istället för en gräns. Han skulle vilja att energieffektivitet primeras mer. - Vi har många bränslesnåla bilar som ligger runt 140 g/km som inte får någon premie alls.Retroaktiv
Det räcker inte med att köpa en ny miljöbil i dag för att få premien på 10000 kronor, den måste också tas i trafik i dag. Den nya skattebefrielsen kommer inte att träda i kraft förrän årsskiftet men kommer att gälla retroaktivt från den 1 juli 2009.Både ros och ris
Motororganisationen Gröna Bilister utvärderar miljöpremien och menar att den har varit viktig.- Utan premien skulle vi inte ha en miljöbilsandel kring fyrtio procent, skyhögt över något annat land i Europa och tio gånger mer än andelen för bara fem år sedan, säger ordföranden Jakob Lagercrantz, i ett pressmedelande.Att premien ersätts med skattelättnad bedömer organisationen som snäppet sämre.- Fordonskatten är redan i dag klimatrelaterad, så skattebefrielsen är särskilt gynnsam för de miljöbilar med ganska höga utsläpp och därmed hög skatt. En snål diesel gynnas mer än en biogas- eller elbil, tvärtemot hur det borde vara.Organisationen är också negativ till att den gamla premien bara gynnat privatpersoner och därmed positiv till att de nya reglerna gäller alla.- Det har varit orimligt att en privatbil som körs 1 500 mil per år berättigats premie, men inte en taxi som körs 10 000 mil, säger Jakob Lagercrantz.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om