Mer och mindre trafik
Biltrafiken har minskat pÄ Kungsgatan - medan den dÀremot ökat över Hamnbron, lÀngs StÄthögavÀgen, pÄ Söderleden.Med andra ord har det gÄtt som kommunens trafikplanerare tÀnkt sig.
De genomsnittliga dygnssiffrorna för olika gatuavsnitt Är 2000 Àr nu sammanstÀllda.
Det visar sig dÄ att trafiken över Bergsbron minskat frÄn 15.500 till 14.100 bilar per dygn frÄn 1999 till Är 2000.
Ăven för Norra Promenaden vid Norr Tull (Lagos) noteras en viss minskning, frĂ„n 15.000 bilar per dygn till 14.700.
<b>NÄgon minskning</b>
PÄ Drottninggatan mellan Resecentrum och SaltÀngsbron konstateras ocksÄ nÄgon minskning, frÄn 8.800 till 8.500 bilar per dygn.
SÄ lÄngt minskningarna. Men som helhet har biltrafiken inom Norrköping ökat, sÄ som den plÀgar göra nÀr konjunkturen gÄr bÀttre - och nÄgonstans har ju dÄ ocksÄ bilarna tagit vÀgen.
SÄ till exempel har biltrafiken ökat över Hamnbron, 31.000 bilar per dygn mot 1999 Ärs notering 30.600.
En lika stor ökning uppmÀttes ocksÄ, inte helt ologiskt, pÄ StÄthögavÀgen - 16.200 bilar mot 15.600 Äret före.
<b>Ăkat bilflöde</b>
- Fler gör det vÀgvalet ute vid Sandbyhovsrondellen, i stÀllet för att Äka StockholmsvÀgen, konstaterar trafikplaneraren Anders Lindholm.
Ăver Riksbron förbi Himmelstalund har bilflödet ökat pĂ„tagligt - frĂ„n 25.500 till 26.500 dagliga bilar dĂ€r pĂ„ ett Ă„r.
Och samma tendens dÄ pÄ Söderleden, dÀr bilantalet ökat frÄn 19.000 till 19.600 per genomsnittsdygn.
- Trafiken har minskat genom centrum, bilarna har skjutits ut mer mot yttre vÀgar, summerar Anders Lindholm.
<b>Enligt ritningarna</b>
Allt detta Är dÄ sÄ att sÀga enligt ritningarna. Men nu krÀvs att Söderleden pÄ olika sÀtt fÄr förstÀrkt trafikkapacitet, för att kunna klara den ökade belastningen.
- Vi ska nu börja ta fram mer konkreta förslag till hur Söderleden ska byggas om, sÀger Anders Lindholm.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!