Mer och mindre trafik
Biltrafiken har minskat på Kungsgatan - medan den däremot ökat över Hamnbron, längs Ståthögavägen, på Söderleden. Med andra ord har det gått som kommunens trafikplanerare tänkt sig.
De genomsnittliga dygnssiffrorna för olika gatuavsnitt år 2000 är nu sammanställda.
Det visar sig då att trafiken över Bergsbron minskat från 15.500 till 14.100 bilar per dygn från 1999 till år 2000.
Även för Norra Promenaden vid Norr Tull (Lagos) noteras en viss minskning, från 15.000 bilar per dygn till 14.700.
<b>Någon minskning</b>
På Drottninggatan mellan Resecentrum och Saltängsbron konstateras också någon minskning, från 8.800 till 8.500 bilar per dygn.
Så långt minskningarna. Men som helhet har biltrafiken inom Norrköping ökat, så som den plägar göra när konjunkturen går bättre - och någonstans har ju då också bilarna tagit vägen.
Så till exempel har biltrafiken ökat över Hamnbron, 31.000 bilar per dygn mot 1999 års notering 30.600.
En lika stor ökning uppmättes också, inte helt ologiskt, på Ståthögavägen - 16.200 bilar mot 15.600 året före.
<b>Ökat bilflöde</b>
- Fler gör det vägvalet ute vid Sandbyhovsrondellen, i stället för att åka Stockholmsvägen, konstaterar trafikplaneraren Anders Lindholm.
Över Riksbron förbi Himmelstalund har bilflödet ökat påtagligt - från 25.500 till 26.500 dagliga bilar där på ett år.
Och samma tendens då på Söderleden, där bilantalet ökat från 19.000 till 19.600 per genomsnittsdygn.
- Trafiken har minskat genom centrum, bilarna har skjutits ut mer mot yttre vägar, summerar Anders Lindholm.
<b>Enligt ritningarna</b>
Allt detta år då så att säga enligt ritningarna. Men nu krävs att Söderleden på olika sätt får förstärkt trafikkapacitet, för att kunna klara den ökade belastningen.
- Vi ska nu börja ta fram mer konkreta förslag till hur Söderleden ska byggas om, säger Anders Lindholm.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!