Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Mer etanol i bensinen

Enligt ett förslag som diskuteras inom EU ska det bli tillåtet att blanda mer etanol i bensinen - från nuvarande fem procent ska den tillåtna inblandningen höjas till tio.  - En av orsakerna till att vi expanderar är att det kommer behövas mer etanol till bensinen, säger Kenneth Werling, VD för Agroetanol.

Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX

NORRKÖPING2007-11-16 00:06
Som ett steg i EU:s klimatåtgärder, som bland annat innebär målsättningen att tio procent av drivmedlen för transporter år 2020 ska vara biobränsle, diskuteras nu förslaget att tillåta inbladning av en större dos etanol i bensin.Idag blandas bensinen i Sverige med fem procent etanol, enligt förslaget ska en ökning till tio procent tillåtas.- Att det kommer bli en sådan ökning är något vi har räknat med i våra framtidsplaner, säger Kenneth Werling, VD för expanderande etanoltillverkaren Agroetanol utanför Norrköping.- Vi har vetat om det här de senaste två åren och det var en av orsakerna till att vi beslutade om att bygga ut.Mer etanol 2010?
Werling menar att en tro på att förslaget ska gå igenom är realistisk och att det inte finns några hinder i Sverige. På vissa ställen i Europa motsätter sig biloljeindustrin en ökning av etanolinblandningen, men några sådana konflikter finns inte här.- Det kommer att ta olika tid med införandet, men jag tror att Sverige kommer att ligga långt framme. Det är realistiskt att tro att bensinen kan börja blandas ut med tio procent etanol omkring 2010.I Brasilien kör man redan med 25% etanol i drivmedlet och på flera platser i USA tillåts inblandning av tio procent.Käppar i hjulen
Vad som skulle kunna sätta käppar i hjulet för Agroetanol är om EU i takt med att behovet av etanol ökar skulle besluta om att ta bort tullarna. Men Kenneth Werling är inte särskilt orolig. - Jag tror inte på en snabb avveckling, men det är klart att det skulle bli svårt om det skedde över hela EU. Om de skulle ta bort tullarna är det inte bara vi utan många industrier över hela Europa som skulle drabbas hårt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om