Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Mer avsmalningar och gupp

Mer av avsmalningar o dyl, gupp kanske rentav, ska det bli i Norrköpingstrafiken i år. En och annan rondell kanske också.
Därom vittnar de förslag, som nu ska upp i tekniska nämnden.

NORRKÖPING2004-01-30 06:00
Vad det gäller är att minska bilarnas hastighet vid gång- och cykelpassager liksom vid andra känsliga områden.
Platser aktuella för sådana här åtgärder är Gamla Övägen-Ektorpsvägen, Gamla/Nya Rådstugugatan, Lindövägen-Odalgatan, Sandbyhovsrondellen, Riksvägen-Finspångsvägen, Södra Promenaden vid Linghallen samt Rågången-Slåttergatan. Kommunfullmäktige har anslagit 1 milj kr, prioritering måste sedan göras utifrån vad man får i statsbidrag.

För skolbarnen
Ett högaktuellt ärende i sammanhanget är tre gång- och cykelpassager över Stockholmsvägen, framtvingade av nedläggningen av Fredriksdalsskolan som barn- och ungdomsnämnden beslutat om.
Barnen ska från och med höstterminen till Matteusskolan, förutsättningen för att beslutet ska genomföras är dock att det blir säkra passager över Stockholmsvägen.
Den kostnaden vill inte tekniska nämnden ta på sig; däremot ska nämnden nu besluta om och även låta tillskapa de tre passagerna. Ett körfält i vardera riktningen tas bort för bilarn, en refug uppförs mitt på gatan. Eftersom Stockholmsvägen är ca 13 meter bred blir det utrymme så det räcker till för bilarna ändå.

Belastad av tung trafik
Ett annat av årets trafiksäkerhetsprojekt är att ett antal, som det numera bedöms, olämpliga övergångsställen ska tas bort.
En av många efterlängtad rondell planeras till korsningen Importgatan-Exportgatan på Risängen, i dag hårt belastad med tung oreglerad trafik och även cykeltrafik. Gång- och cykeltrafik ska korsa rondellen, men endast ett körfält i taget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!