Musiken dånar ur högtalarna och barnen som snart ska ta sig runt banan kan absolut inte stå still vid startlinjen. Så går startskottet och där är de iväg. Det springs, görs hoppsa-steg och skuttas banan runt. I mål väntar något gott att äta – och så medaljen så klart. Några får ansiktet målat, andra kastar bollar i en provisorisk uppställd basketkorg, med vinst nästan varje gång. Ett par månader tidigare hade, kanske samma, barn stakat sig banan runt i en variant av Vasaloppet. Ett par dagar senare är samma gräsmatta fylld av gymnastiserande barn och vuxna.
Man kan tro att det handlar om en jympaförening. Men sanningen är att det är den lokala handlaren i bostadsområdet, som står bakom allt.
Han heter Rickard Johnson och drivs av mer än att bara sälja varor.
– Vi säljer inte bara ketchup, vi har ett större engagemang än så. Det är kul att göra något annat än bara vardagliga saker, som ju handling är. Vi vill helt enkelt ge tillbaka till våra kunder, förklarar Rickard, som driver butiken ihop med sambon Ann Nilsson.
Båda brinner för barn och för motion och uppmuntrar gärna till aktivitet.
– Vi säljer ju både chips och godis och det måste ju balanseras. Och vi har möjligheten att erbjuda det! menar Rickard.
Det gör de alltså genom att anordna aktiviteter som ovan nämnt: det är springlopp och skidlopp och jympa. Allt på gräsmattan utanför butiken. Samarbetet med fotbollsföreningen i Smedby är stort och lagen träffas på parkeringen utanför inför matcherna.
Utöver känslan för barn och rörelse, finns så klart en affärsmässig aspekt på engagemanget. För sex-sju år sedan landade en dyster prognos från högre ort på parets bord.
– Enligt Icas kalkyler skulle vi tappa 15-20 procent de närmsta åren. Det var när Mirum Galleria byggde stort och nytt. Det finns en hård konkurrens runtomkring, säger Rickard och berättar hur man resonerade då:
– Vi kände att vi måste stå för något. Vad är vi bra på? Någon kan ha det lägsta priset, en annan det bredaste sortimentet. Vi kan vara engagerade, vilket vi redan var. Frågan var bara hur vi skulle utveckla det och bli ännu bättre.
I stället för att backa de beräknade procenten, har man i stället gått lika mycket åt andra hållet – och faktiskt slagit försäljningsrekord.
– Det är vi jättestolta över! Det är roligt att se hur nytta och nöje hänger ihop, säger Rickard.
På butikens facebooksida är engagemanget också stort. Här marknadsför sig butiken och här diskuteras olika aktiviteter och evenemang. Många positiva gensvar från kunderna syns i kommentarerna.
– Det är såklart jättekul, säger Rickard.
Ett tag blev dock butiken kanske lite väl intressant att uppehålla sig vid. Ungdomarna verkade tro att det handlade om en fritidsgård och hittade på bus.
– Då fick vi gå ut och vara lite tydliga på att det inte var okej, säger Rickard som menar att det lugnat ned sig efter det.
På frågan vad paret finner sin inspiration från, blir svaret:
– Inte från någon speciell faktiskt.... Däremot har vi inspirerat andra handlare, och det är ju kul!, säger Rickard och fortsätter:
– Vi har dessutom fick intern uppmärksamhet från Ica, och lyfts fram som ett gott exempel.
Som kvitto på sitt engagemang blev butiken utnämnd till "Årets butik" både 2011 och 2012, och 2013 blev man "Årets eldsjäl" inom Ica Supermarket.
– En helt fantasisk känsla att få gå upp på Handelsgalans scen och ta emot kvittot på det vi gör!
I år blev en av de anställda, Camilla Fogelstrand, dessutom framröstad som "Årets medarbetare" på Handelsgalan. Hon har jobbat i butiken sedan 1997 och kallar sig själv för en inventarie.
– Vi har roligt ihop! Och så gillar jag serviceyrket. Dessutom är det ju en liten butik, så man får en personlig relation med kunderna, säger hon.