Igår skrev Folkbladet om fartkamerorna på Arkösundsvägen, som egentligen skulle vara igång hösten 2009 men som nu, två år senare fortfarande inte är inkopplade.
Desto mer fortkörare har tagits av fartkamerorna på Skärblackavägen. Det första halvåret i år fångades 210 fortkörare på bild - en ökning med 50 procent jämfört med samma period förra året
- Det låter märkligt, det är ju oerhört många fler, konstaterar chefen för trafikpolisen i Östergötland Lars-Jonney Jonsson.
Någon förklaring till den stora ökningen har han inte. Han gissar att det beror på att kamerorna har varit påslagna oftare i år än förra året.
FÖ: Det är inte så att förarna tappat respekten för kamerorna?
- Nä det tror jag inte. Trafikflödet på den vägen har nog inte förändrats, det är ju en typisk pendlingsväg, säger Lars-Jonney Jonsson.
230 000 fartsyndare
Totalt fastnade cirka 230 000 fortkörare i polisens fartkameror under förra året. Enligt Anders Drugge, sektionschef på Rikspolisstyrelsen, har dessa siffror legat på samma nivå de senaste tre åren, sedan polisen införde fartkameror.
Men i Östergötland säger alltså statistiken något annat. Det är inte bara Skärblackavägen som har registrerat fler fartsyndare i länet. Även på riksväg 50, mellan Vadstena och Omberg, har det skett en ökning med 14 procent. På denna vägsträcka fotades 1439 sedan de kört för fort någon gång mellan januari och juni i år. På sträckan Vadstena och Motala fångades 869 fortkörare, jämfört med 493 förare samma period 2010.
Inte heller Anders Drugge kan förklara ökningen av fortkörare på de östgötska vägarna.
- Det finns många parametrar som spelar in. Vi kommer att analysera detta i slutet av året.
Sänkt medelhastighet
Anders Drugge framhåller att det är medelhastigheten på våra vågar man vill åt med hjälp av fartkamerorna. Och den har faktiskt sänkts på de svenska vägarna.
- Det är bara hastigheten från den tunga trafiken som inte har sänkts i önskvärd riktning, säger Lars-Jonney Jonsson.