Medeltiden ska locka turisterna
NORRKÖPINGMedeltid. Det är Östsvenska Turistrådets nya grepp för att marknadsföra länet.- Det är ett väldigt stort intresse för historia, och särskilt medeltiden. Det passar oss bra, för vi har väldigt mycket av svensk historia i Östergötland. Vi har något att vara stolta över, säger Susanne Landqvist, VD för Östsvenska Turistrådet.
- Religiöst resande är faktisk det äldsta organiserade "turistresandet" i världen och många dörrar har öppnats för Östergötland på grund av Birgittajubiléet. Jag har fått enormt många påringningar om det, säger Susanne Landqvist.
- Men det är inte bara Birgitta vi fokuserar på, utan hela medeltiden, den tid hon levde och verkade i, fortsätter hon.
I strategin för att marknadsföra Östergötland bättre riktar sig Östsvenska Turistrådet till media. På hemsidan www.ostergotland.info har länsturistbyrån skapat ett pressrum, där media förses med text och bild-material om Östergötland.
<b>Bättre information</b>
- Vi ska bli bättre att förse media med information om vad som händer i vårt län. Det kan vara lite udda grejer, så som Trollkärringsskogen och den spännande historien runt häxjakten där. Det tror vi flera tidningar kan nappa på att skriva om, säger Susanne Landqvist.
- Och Risinge kyrka är också värd att lyfta fram medialt. Görs det blir det också ett intresse att komma hit.
För att nå Mälarregionens potentiella östgötaturister ges en Östgötabilaga ut. Den distribueras till alla dem i regionen som har ICA Kundkort och Vivo-kort.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!