Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Medborgarkontorens framtid i stöpsleven

NORRKÖPING
Behövs medborgarkontoren?
Den frågan diskuteras just nu i de olika kommunala organen. En utvärdering har gjorts med hjälp av ett konsultföretag i Örebro (Cesam).
En slutsats av utvärderingen är att medborgarkontoren måste få mer tid, mer resurser och mer stöd.

Norrköping2002-04-10 00:00
Frågan är vad som händer med medborgarkontoren i och med att de gamla kommundelsnämnderna försvinner i sin nuvarande form.
Kvillingekontoret är sambo med kommundelsnämndens kansli i Åby. En person arbetar med själva medborgarkontoret.
Östra medborgarkontoret har egna lokaler med tre personal i Gamla lasarettet.
Medborgarkontoret i Navestad kallas Info-Center och ligger mitt i byn, i köpcentret. Navestad har de största resurserna med fem medarbetare inom projektet Nya Navestad.

<b>Lokal demokrati</b>
Syftet med medborgarkontoren som startade 1998 är att "utveckla den lokala demokratin och utvidga och förbättra servicen för medborgarna".
En enkät till 900 hushåll gav inte särskilt tydliga svar på om kontoren lyckats med sina uppgifter. En slutsats som dras i utvärderingen är att lokalbefolkningen inte alls kopplar ihop medborgarkontoren med de beskrivna syftena. Man vet inte vem som gör vad.
Ett annat konstaterande är att medborgarkontoren betjänar en mindre grupp människor som däremot ger insatserna stor betydelse. Invånarna överlag vet inte så mycket om kontoren. Man sätter likhetstecken med kommunal service i största allmänhet.

<b>Två alternativ</b>
I utvärderingen lyfts två alternativ för den framtida verksamheten fram:
? Ett medborgarkontor som informerar och förklarar fattade beslut för intresserade medborgare.
? Ett uppsökande kontor som stöder dem som vill påverka beslut och ta initiativ.
Utvärderingen är skeptisk till förutsättningarna för medborgarkontoren att uppfylla de ursprungliga kraven.
? De strukturella förutsättningarna för en bibehållen närhet mellan politiker och kommundelsinvånare har försämrats i och med avskaffandet av kommundelsnämnderna.
? Detsamma gäller möjligheterna att hantera lokala beslut lokalt.
? Kvar blir en serviceenhet som förenklar tillgången på given information till en grupp redan aktiva medborgare.
? Var det detta som medborgarna vill ha?
Frågas det i utvärderingen som nu är ute för diskussion i kommundelarna och småningom i kommunstyrelsen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!