- Jag stod och njöt på podiet innan kortegen kom tillbaka. Vi var oroliga att inte fylla området, men vi är verkligen nöjda, säger Mikael Forslund, ordförande i Norrköpings veteranbåtklubb.
Klubben firar 20 år och bjöd därför in en rad andra klubbar. Totalt sett är 13 klubbar med på veteranträffen.
- Vi ville göra något av det här, och göra något annat. När vi firade 10 år var vi i skärgården. Så 2008 var vi på veteranträff i Västervik och tänkte att något sådant här skulle vi ha i Norrköping. Det är jättekul att ha fått kontakt med andra klubbar!
30 år av renovering
Samtidigt firar också motorcykelklubben Östergyllen 20 år. Hasse Jonsson, pressansvarig och medlem i klubben visar stolt upp sin motorcykel. Ännu går den dock inte att köra med.
- Jag hittade den i Åby, jag köpte den av en man 1965. Sedan låg den i lådor, jag flyttade runt. Till 1981, då började jag jobba med en del grejer. Jag har gjort lite i taget. Man måste rätta mun efter matsäck. Nu är det några grejer i motorn som måste justeras innan jag kan köra med den.
Hasse Jonsson framhåller att hans motorcykel, en DS:a från 1924, är väldigt speciell. DS står för David Senning som tillverkade egna motorcyklar i Falun och Hedemora. Av modellen, som har en gjuten ram, finns bara sju stycken kvar i Sverige.
- Motorhistoriken är spännande och att ha kompisar som håller på. Vi är sex gubbar som har garage ihop, träffas och mekar. Och så åker man runt på träffar, det är riktigt kul.
Fernissa och knopar
Båten Fanny kom i Thommy Nybergs ägo 1999, men båten är från 1959. Den är byggd i Oxelösund på Söderqvists varv.
- Vi hade en Mini Star, men den blev för liten för familjen. Jag har växt upp med Mini Star, så man kan säga att jag har växt upp i en träbåt. Jag köpte den av farsan, och man kommer ihåg när man var liten. Det är en frihet att ha båt, bara att släppa trossarna och åka till nästa ställe.
Båten Fanny, tillverkad av mahogny, är en bra familjebåt tycker han. Och den är till för att brukas, inget skoförbud råder. Det tar tid att vårda sin båt, Thommy Nyberg lägger ned cirka 40-80 timmar på båten innan den sjösätts.
Till en början undrade han vad han gett sig in på. Men att vara medlem i Norrköpings veteranbåtklubb ger mervärde.
- Här kan man träffa andra, det är en gemenskap. Här kan man snacka fernissa och knopar, säger han.
Motorer till traktorer
Motorer visas upp, bland dem en tändkulemotor med tre hästkrafter och kylare, från Åssa-museet i Åtvidaberg. Andra fordon som finns på plats är brandbilar och ambulanser från Brandkårsmuseet i Simonstorp.
Bland dem finns en stegbil från 1958 som under 1980- och 90-talen tjänstgjorde i Söderköping. Stegen till bilen är byggd i Mora, den enda stegtillverkaren i Sverige, berättar Anders Johansson från Simonstorp, som tidigare varit brandman.
I kortegen deltar Grållemedlemmen Sven-Erik Andersson med sin traktor, en Ferguson TE-20 från 1947. Hemma i garaget står ännu en Ferguson samt en Farmall, även den från 1947.
- Varför jag började? Jag hade en far som hade en sådan, berättar Sven-Erik Andersson och nickar mot den grå traktorn.
- Man kommer ju ihåg sådant sen man var ung. Det är nostalgi. Min far var lantbrukare, jag är uppväxt med traktorer sen jag var barn.
- Det är något med kraften, och de är lättmekade. Det ser man ju i leksaksaffärer, till och med barn blir fängslade, säger han.