Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Med bilen som kultur

Raggarkulturen innebär både gemenskap och glädje.
Att få vara någon, bli sedd, vara fri och spontan.
Vi har mött ett antal ungdomar vars livsstil bygger på att ragga och åka bil.

Gänget poserar tillsammans med sina bilar. Stående från vänster Martin Hålling (Volvo), Jimmy Andersson (Opel), Alexander Nilsson (Volvo), Kristian Henriksson (Volvo), Christer Hesselgren (Volvo). Sittande: Thomas Gustavsson (Volvo), Ulrika Johansson (Ford) och Niklas Andersson (Mazda).
FOTO: JENNY LUUKKONEN

Gänget poserar tillsammans med sina bilar. Stående från vänster Martin Hålling (Volvo), Jimmy Andersson (Opel), Alexander Nilsson (Volvo), Kristian Henriksson (Volvo), Christer Hesselgren (Volvo). Sittande: Thomas Gustavsson (Volvo), Ulrika Johansson (Ford) och Niklas Andersson (Mazda). FOTO: JENNY LUUKKONEN

Foto:

Norrköping2005-02-26 06:00
Det är lördag kväll i mitten av februari och riktigt kallt ute. Jag kör in min bil på Shell, Söderköpings största träffpunkt.
Här bryr man sig inte om inte att vädret inte är i topp.
Det står fullt av ungdomar samlade utanför kioskluckan. Detta är det enda ställe att vara på i Söderköping för att träffas och umgås. Både mopedister, fotgängare och den större skaran bilraggare har samlats.
Att åka bil och ragga har blivit ett stort intresse även i denna stad som i så många andra.
Jag träffar två av de bilburna killarna för att fråga vad det egentligen är som är så speciellt med att just åka bil?
- Det är roligt att synas på gatan, man är fri och känner sig som Kungen i Stan, svarar Christer Hesselgren Volvoraggare i Söderköping.
Hans kompis Daniel Forsberg instämmer, men erkänner även att han är lat.
- Det är ju roligare att köra bil än att gå förklarar han.
Visst kan jag hålla med om att det är roligare att åka bil, även om det ibland kan vara skönt att sträcka på benen.

En korv på Shell
Dessa killar kallar sig raggare, Volvoraggare för att vara mera exakt och det finns fler än dem i Söderköping.
Något alla kan hålla med om är att det finns en gemenskap i att åka bil tillsammans. Vare sig Christer eller Daniel hade tanken på att bli raggare innan de fyllde 18 år.
- Nej, det kom automatiskt när man fick körkort och bil svarar Daniel. Det var inget man hade planerat i förväg.
Och planering kan man säga inte hör till denna kultur. Nej, man vet nog aldrig riktigt vad som kan hända under kvällen i förväg. Man tar sig dit det händer något, om det händer något. Har man inget att göra åker man ett varv runt i stan.
Det finns ofta speciella rundor man tar för att veta var de flesta hör till, så kallade stråk.
Annars går ju inget upp emot en korv på Shell. Och där kan jag lova att man inte blir ensam.

Polisen (nu och då)
Raggare har funnits i stort sätt i alla tider, i olika utföranden och stilar. Och dessa killar o tjejer har väll aldrig stått direkt högt upp på allmänhetens favorit lista. Men möjligheterna för dagens bilungdomar kan skilja sig ganska mycket från 50-talets jänkarraggare.
Förr hade man mer frihet gentemot polisen. Idag har de mer koll och man måste följa lagar o bestämmelser hårdare för att inte missta sitt körkort. En svår kompromiss när det ingår så mycket lek som inte är lagligt, i kulturen.
- Vi som åker runt och leker blir ju automatiskt kända bland polisen säger killarna. Vi blir stoppade lite då och då om man gör något man inte ska. Men jag tycker ändå att de sköter sitt jobb bra, instämmer Christer.

Bilens roll
När våra föräldrar var unga låg statusen mer i bilen, det var tackvare den man blev den man blev i andras ögon.
Men idag gör det inget att man kommer i en bil som knappt går, huvudsaken är att den gör det.
Men detta betyder inte att de inte bryr sig om bilens utseende. Även om lacken inte är blänkande ny och fäljarna fria från rost har utsidan en stor betydelse.
- Utsidan är viktig svarar Christer. Det är på bilen man kan se förarens personlighet. Det är den som avslöjar vem man är.
Man stylar bilen efter sin plånbok och gör den personlig. Man använder allt från klistermärken, flames, och solfilm till att lacka om den helt i någon synlig färg. Alla har sina kännetecken för att väcka uppmärksamhet och få sin identitet bekräftad.
Och att börna, sladda och ha ett avgassystem som låter något grymt, det ingår.
Några andra intressen finns inte för de båda killarna, vänner/flickvänner och bilen är livet. Skulle deras liv sett likadant ut utan den?
- Nej. Bilen hjälper till att öppna det sociala. Man hade inte träffat de personer man träffat. Utan bilen hade vi inte känt varandra, svarar Christer Hesselgren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om