Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Mazda vägrar laga rost på ny bil

FINSPÅNG: Efter bara fem år är bakskärmarna på Börje Wåhlemans Mazda Premacy rostskadade. Mazda hävdar att Börje Wåhleman inte uppfyllt en formalitet för att rostskyddsgarantin ska gälla och vägrar nu laga den rostskadade bilen. Problemen började när bilen bara var tre år gammal.

Rostangreppen kommer kosta 25000 till 30000 kronor att reparera. - Är det så att någon reagerar på artikeln och säger att så där mycket kostar det inte, får de gärna ge mig ett anbud, säger Börje Wåhleman.
Foto: Johan Gustafsson

Rostangreppen kommer kosta 25000 till 30000 kronor att reparera. - Är det så att någon reagerar på artikeln och säger att så där mycket kostar det inte, får de gärna ge mig ett anbud, säger Börje Wåhleman. Foto: Johan Gustafsson

Foto:

Norrköping2007-06-25 06:00
Börje Wåhleman köpte sin Mazda fabriksny 2002. Bara tre år efter bilköpet började rost synas på skärmkanterna bak på bilen. Detta trots att han själv uppger att han skött bilen.
- Det är ju rena katastrofen, säger Börje Wåhleman. Jag trodde att Mazda var en kvalitetsbil.

Hjälpte inte
På en auktoriserad Mazdaverkstad fick han rådet att ta bort rosten och lägga på underredsmassa på skärmkanterna för att hålla rosten borta. Det hjälpte inte. I våras var rosten tillbaka.
- Det här kommer väldigt snabbt, när den väl fått fäste, säger Börje Wåhleman. Den är som mögel som sprider sig. Om ett år kommer det att vara ännu värre.
På ena skärmkanten bak på bilen har rosten gjort att lacken försvunnit på en fläck. Ovanför hjulhuset, på sidan av bilen, syns rejäla bubblor av rosten och lacken har börjat falla bort. På andra sidan av bilen är skadorna mindre, men rosten har dykt upp även där.

Fukten samlas
Bakom bakskärmen, i hjulhuset, sitter en plastskärm och där samlas fukten, berättar Börje Wåhleman. Enligt honom kommer rosten inifrån. På kort tid har han stött på tre andra Mazdaägare som har samma problem.
- Det här är ett konstruktionsfel enligt mig, säger Börje Wåhleman. Det spelar ingen roll hur mycket man tvättar bilen, det kommer in fukt ändå. Det är omöjligt att upptäcka innan det är för sent. När bubblorna har kommit fram så att det syns går det inte att göra något åt det.
Tyvärr är det inte så enkelt att laga rostskadorna som man först kan tro. Det var något som Börje Wåhleman snart blev medveten om när han kontaktade fackmän. Att bara slipa eller blästra bort rosten och sedan lacka om skärmkanterna går inte. Rosten skulle då komma tillbaka på en gång.

Allt måste bytas
Några mindre plåtar, så kallad ekonomiplåt, finns inte till Mazda Premacy, berättar Börje Wåhleman. Istället måste hela skärmsidorna bytas ut. Enligt den verkstad som Börje Wåhleman kontaktat skulle det kosta mellan 25000 till 30000 kronor att laga rostskadorna på bilen.

Olika regler
Eftersom bilen bara är fem år gammal trodde Börje Wåhleman att han skulle kunna utnyttja Mazdas rostskyddsgaranti, som gäller i sex år. Men det kan han inte. Från Mazda blev det kalla handen. Mazdas generalagent i Kungsbacka säger att rostskyddsgarantin inte gäller.
För att rostskyddsgarantin ska gälla måste bilägaren varje år besöka en verkstad som genomför en kontroll för att upptäcka om bilen är angripen av rost. Det har Börje Wåhleman gjort. Men till skillnad från garantin mot maskinfel, där man kan utföra service på vilken verkstad som helst för att garantin ska gälla, måste man åka till en auktoriserad Mazdaverkstad för att kolla om bilen drabbats av rost. Det visste inte Börje Wåhleman och lät istället en Toyotaverkstad utföra kontrollen 2006. Därför gäller inte längre rostskyddsgarantin, säger Mazda och vägrar att ge honom någon ersättning.
- Det är bara för att de ska komma undan den här kostnaden, det tycker jag är dålig stil, säger Börje Wåhleman. Jag har tappat förtroendet för dem totalt.

"Ingen aning"
Att rosten dök upp på bilen redan 2005, och att Börje Wåhleman fram tills dess uppfyllt rostskyddsgarantins krav, har inte spelat någon roll. Mazdas generalagent hävdar att det är av största vikt att det just är de som genomför rostkontrollen. Det missade Börje Wåhleman när han 2006 lämnade in bilen på en Toyotaverkstad.
- Jag hade inte en aning om att det skulle ställa till sådana bekymmer, säger Börje Wåhleman. Det är klart man ska följa reglerna, men det knepiga är att man får serva sin bil var som helst. Hade det varit ett maskinfel hade de tagit den direkt, men här gäller inte det.

Spelar ingen roll
Börje Wåhleman har talat med en auktoriserad Mazdaverkstad som inofficiellt sagt att det egentligen inte spelar någon roll vem som genomför kontrollen. Om rosten väl får fäste krävs omfattande reparationer oavsett vem som upptäckt rostangreppet. Mazdas generalagent står dock på sig, trots flera påstötningar från Börje Wåhleman.
- De är paragrafryttare, och det skulle de akta sig för, säger han.
- Jag hade en Renault för några år sedan som rostade och då var det aldrig något snack. Det bytte de. Det var aldrig något problem.

Rosten får vara ...
Att laga bilen på egen hand är inte ett alternativ, enligt Börje Wåhleman. Rosten får vara.
- Det kostar alldeles för mycket, så jag kommer inte att göra något åt det, säger han.
Skulle han byta in bilen skulle han förlora cirka 20000 kronor jämfört med om bilen inte var rostig. De uppgifterna har Börje Wåhleman fått från en bilhandlare.
- Jag kan inte byta in den nu, säger han. Man är helt ställd.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om