Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Mazda ger ersättning

FINSPÅNG: Mazda Motor Sverige backar nu och ger Börje Wåhleman, från Borggård, ersättning för att laga hans fem år gamla rostskadade bil. Mazda har tidigare vägrat att betala reparationskostnaden.

Börje Wåhleman är glad över att han till slut fick ersättning för rostskadorna på hans Mazda, trots att han fortfarande får betala 7 000 kronor ur egen ficka.  Foto: Johan Gustafsson

Börje Wåhleman är glad över att han till slut fick ersättning för rostskadorna på hans Mazda, trots att han fortfarande får betala 7 000 kronor ur egen ficka. Foto: Johan Gustafsson

Foto:

Norrköping2007-06-29 06:00
Folkbladet berättade i måndags om Börje Wåhleman och hans rostskadade Mazda Premacy från 2002. Han köpte bilen fabriksny, men efter bara tre år dök rosten upp. Försök att laga bilen misslyckades och två år senare var rosten tillbaka.
Trots att bilen bara är fem år har skärmkanterna på båda sidor bak på bilen blivit rostskadade.
Skadorna syns särskilt väl på ena sidan av bilen, där lacken ramlat bort på ett par ställen. Att bara slipa eller blästra bort rosten skulle inte hjälpa, den skulle då bara komma tillbaka. Mindre plåtar, så kallad ekonomiplåt, finns inte till Mazda Premacy.
Enda sättet att få bort rosten är att byta hela skärmsidorna. Kostnaden för det är cirka 27 000 kronor.
? Man blir ju förskräckt när man får den här typen av skador, som egentligen inte får ske, säger Börje Wåhleman.

<b>Kalla handen</b>
Börje Wåhleman trodde först att rostskyddsgarantin, som gäller i sex år, skulle göra att han skulle få bilen lagad.
Men från Mazdas generalagent i Kungsbacka blev det kalla handen. Eftersom Börje Wåhleman 2006 utförde den årliga rostkontrollen på en Toyotaverkstad istället för på en Mazdaverkstad gällde inte längre garantin, hävdade Mazda. Bilföretaget tog först inte någon hänsyn till att det upptäckts rost på Börje Wåhlemans bil redan 2005 och att han fram tills dess följt rostskyddsgarantins villkor. Men nu har alltså Mazda ändrat sig.
? Det känns ju jättebra, säger Börje Wåhleman. Jag trodde nog att de skulle backa, men man kan ju aldrig vara riktigt säker.
Mazda betalar nu 20000 kronor för reparationen av bilen enligt ett så kallat good will-förfarande. Garantin har däremot förfallit.
? Vad de kallar det spelar väl ingen större roll, säger Börje Wåhleman. Jag skulle ha haft alltihop tycker jag väl. Jag nådde inte ända fram, men man tjänade en bra slant på det ändå. Det går nog inte att komma längre.
Mazda betalar alltså inte hela reparationskostnaden. Börje Wåhleman får nu betala cirka 7 000 kronor ur egen ficka för att få bilen reparerad.
? Det är ganska mycket pengar, det är det ju, men ska jag byta till en annan bil tjänar jag tio till femton tusen på det i alla fall.

<b>Uppgifterna nya</b>
Stefan Sandberg, servicemarknadschef på Mazda Motor Sverige i Kungsbacka, säger att uppgifterna om att bilen varit rostskadad redan 2005 blev avgörande för att företaget betalar en del av reparationen enligt ett good will-förfarande. Enligt honom är de uppgifterna nya för företaget. Missförstånd mellan Mazdaverkstaden och Börje Wåhleman gjorde att reparationen inte blev riktigt utförd då, anser Stefan Sandberg. Det gjorde att rostskadan förvärrades.
? Utifrån det har vi gjort bedömningen att vi hjälper kunden från Mazdas sida.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om