Matte-resultat på väg åt helt fel håll på Söderporten

Provresultaten i matematik fortsätter att försämras på Söderporten (Hagebyskolan). Nu har snudd på hälften av alla elever fått underkänt i nationella provet. - Söderporten måste ha hjälp utifrån i det här fallet, säger Päivi Johansson, moderat oppositionsråd.

Foto: Janne Forsby

NORRKÖPING2011-11-30 03:53

Utvecklingen går åt fel håll på Söderporten när det gäller niondeklassarnas resultat i de nationella proven i matematik. Sedan 2008 har resultaten stadigt blivit sämre. Då var 33 procent underkända. 2009 ökade det till 35 procent, 2010 till 46 procent och nu, 2011, fick 49 procent av eleverna IG på nationella provet.

Folkbladet försökte i går att få företrädare för Söderporten att kommentera utvecklingen, men rektor Peter Kälvehed sade sig inte ha tid.

Päivi Johansson har ägnat mycket tid åt att följa upp matematikundervisningen vid Norrköpings grundskolor. Hon har besökt nästan alla grundskolor och pratat med lärare.

"Värsta björntjänsten"

Hon har skrivit en motion i fullmäktige där hon uppmanar den styrande majoriteten att ta tag i problemet med slutbetyg som skiljer sig väldigt mycket från resultaten i de nationella proven.

Folkbladet visade i går att Söderporten är en av de skolor i Norrköping som 2010 hade störst skillnad på elevernas resultat på nationella proven och slutbetyget. Även 2011 är det stor skillnad, visar siffrorna som publicerades i går av Skolverket. Samtidigt som alltså nästan hälften av eleverna fick underkänt i nationella provet, fick sedan "bara" knappt 15 procent underkänt slutbetyg. 52 procent fick betyget G och 31 procent VG.

- De städer som har väldigt kraftig invandring, där är det väldigt mycket snälla betyg, och det är den värsta björntjänst man kan göra. Det får barnen lida för senare. Ungarna har en väldigt stor kapacitet, som vi inte tar tillvara i skolan, säger hon.

Päivi Johansson säger att matematiklärarna på gymnasiet är smärtsamt medvetna om att grundskolelevernas matematikkunskaper sjunker.

- Gymnasielärarna är frustrerade för de ser att kunskaperna har sjunkit. Där är man väldigt medveten om att ett G betyder väldigt mycket olika från olika skolor, säger hon.

Attitydförändring behövs

Päivi Johansson tycker att det behövs en attitydförändring för att komma till rätta med problemet.

- Man måste få bra lärare, mindre elevgrupper och ta lärandet på allvar. Skolans ledning måste tycka att det här är viktigt. I nån friskola var ju fritidspedagogen mattelärare, och det var ju inte heller så lyckat. Man ska inte heller vara rädd för att dela upp klasserna, det är inte stigmatisering utan för att få lugn och ro i klasserna, säger hon.

FÖ: Men har det inte varit mycket fokus på matten under en längre tid?

- Nä, det mesta är ju snack. Om det verkligen varit fokus på det hade det ju gått bättre för skolorna i Norrköping, säger Päivi Johansson.

Hon är medveten om att just Söderporten har det extra tufft eftersom skolan ligger i ett område där en stor del av de boende har invandrarbakgrund.

- Barnen på Söderport har ju ofta inte svenska språket. Man hör sitt eget språk hela tiden och blir inte motiverad att lyssna på läraren, säger Päivi Johansson.

011-200 447

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om