Matte från början
Matematik är ett språk. Därför är det viktigt att förskolebarn lär sig begreppen rätt från början, annars kan de få stora problem med ämnet längre fram i skolan. Det är naturskolläraren Mia Bucht övertygad om.
Naturskollärare Mia Bucht arbetar gärna med matematik utomhus. På köpet får barnen dessutom en bra relation till naturen. Foto: Robert Svensson
Foto: Robert Svensson
Exempel på matematiska begrepp är ord som många och få. För matematik handlar inte enbart om siffror, konstaterar Mia Bucht. Det kan också vara att bygga landskap och träna geometriska former. - Tänk om man kunde träna på att tänka mera matematik istället för att räkna. För många, både stora och små, låser det sig när de ser en massa siffror i en bok. Matematik ska vara spännande, ja ungefär som att lösa en deckargåta. Mia Bucht och hennes kollegor i Naturskolan arbetar mycket med uppdragskort för de allra yngsta barnen. På ett sådant kort kan barnen till exempel uppmanas att hitta en kvist med många blad. Relation till naturen
Genom att vara ute mycket, får barnen dessutom en bra relation till naturen och tränas i miljötänkande enligt Mia Bucht. - Man lär sig på olika sätt. När barnen rör på sig, använder de fler sinnen i inlärningen. Hon och hennes kollegor har främst arbetat med utomhusmaterial för grundskolan men de fick förfrågan om de ville göra ett fortbildningsmaterial för förskolan. - Det är en jätterolig uppgift, som jag är tacksam för. I dag avslutas den tredje förskolebiennalen i Norrköping. Årets biennal har haft rubriken "Förskolan - en NATURlig plats för lärande". I fokus har stått naturen och naturvetenskapen. Cirka 1 200 personer har deltagit. Förutom en mängd föreläsningar och parallella seminarier så har det funnits både idé- och företagsutställningar på biennalen.