Matkriget på Ingelsta trappas upp
När Willys, som man tror det blir, etablerar sig invid Coop kommer alla de tre nuvarande livsmedelsjättarna på Ingelsta att tappa vardera 10-15 procent.Det framkommer i planarbetet för fortsatt utbyggd externhandel på Ingelsta.
Här, bakom Willys och Jysk och med nära till de skyddade ekbackarna, ska nu fler affärer få etablera sig. Foto: Niclas Sandberg (011-200 464) niclas. sandberg@folkbladet.se
Foto:
Reläet, det är marken åt öster (Coop-sidan), där Ståthögavägen och Stockholmsvägen möts i rondellen. På denna plats vill Axfast satsa på ett storbutikscentrum, där hörnstenen väntas bli en Willys-butik i den större skalan.
Det handlar här i kv Reläet om en kombination av sällanköps- och livsmedelshandel, på totalt 39.000 kvm försäljningsyta.
Är en infart
I den antagna detaljplanen framhålls, att man vid planeringen av butiksfastigheterna måste utgå från det faktum att detta område utgör infart till Norrköping. Det måste då också ges ett motsvarande värdigt utseende.
I sammanhanget påpekas det vidare, vilken förnämlig tradition Norrköping har av trädplanteringar längs gator - och då givetvis inte minst Promenaderna med deras lindalléer. En del av Stockholmsvägen (gamla E4 förbi Maxi och Coop Forum) föreslås bli boulevard, med dubbla trädrader på bägge sidor samt i mittremsan.
Järnet 6, det är fastigheten vid Malmgatan. Där återfinns idag Willys, Jysk och Rusta på ca 8.000 kvm butiksyta. På grannfastigheten Järnet 5 finns lättare industri. Båda fastigheterna ägs av Mattsons Fastighetsutveckling.
Programmet, som nu ska ligga till grund för arbetet med ny detaljplan, kommer fram till att detaljhandelsytan i Reläet kan få utökas till 16.000 kvm.
Tydligen räknar man, i varje fall i Nordplans handelsutredning, med att Willys ska finnas kvar här även om en ny "super-Willys" skulle öppnas i kv Reläet - något som väl i och för sig verkar tveksamt.
Kraftigt tapp
Men det är mot den bakgrunden, som utredningen räknar med ett kraftigt inledande tapp för de tre jättarna (de båda övriga Ica Maxi och Coop Forum) när den fjärde bjässen gör sin entré på Ingelstas externhandelsscen.
10-15 procents tapp är vad utredningen räknar med. Men tillfogar att erfarenheten här visat, att stora butiker inom några år brukar hämta in sådana här minskningar. (Varvid minskningarna väl då i stället flyttas över till andra håll.)
Trafikfrågorna är som alltid en väsentlig del av program- och detaljplanearbetet, när det gäller Ingelsta.
Redan är Stockholmsvägen hårt trafikerad, och än värre förväntas det bli framöver. Dels på grund av de fortsatta etableringarna, dels därför att antalet arbetspendlare väntas öka.
Flyttas över
För att Stockholmsvägen ska kunna avlastas ska det satsas på förbättringar av Malmgatan, varigenom trafik flyttas över dit. Något som också ska underlättas genom Norrledens inledande utbyggnad fram till just Malmgatan, som en förlängning av 51:an från Finspång.
Det kommersiella läget för såväl nuvarande som blivande butiker i Reläet 6 blir då ännu bättre. Det noteras även att kvarteret har "gott skyltläge" i förhållande till järnvägen, och ännu mer förmånligt blir det allmänna läget när Norrleden byggts. I Nordplans handelsutredning räknas, med detaljplanen genomförd, med ca 3-400 fler bilar per dygn,
En osäkerhetsfaktor utgör de framtida bullernivåerna. Särskilt då om järnvägen, när Ostlänken kommer till stånd, dras betydligt närmare området. Dock finns inga bostäder i närheten, vilket ju gör det hela något enklare.