Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Mary Kingsley får liv

Norrköping2011-03-17 08:35

Den brittiska upptäcktsresanden Mary Kingsley (1862-1900). Mary Kingsley var en pionjär, både i sin tid och i nutid, i en värld och äventyrartradtion som var totalt dominerad av män. Hon fascinerades av det outforskade och ägnade de sista åren av sitt liv åt att resa runt i Västafrika.

I Teater Albatross karaktäristiska berättarteatertradition, den fysiska teatern, betyder kroppsspelet lika mycket som dialog. Charlotta Grimfjord Cederblads, som både spelar den enda rollen och har skrivit manus, framför i mjuka och ibland rent akrobatiska rörelser i dans- och kroppsspråk de dramatiska elementen i betydligt klarare ljus än själva texten.

En gigantisk krinolin, stående på scenen symboliserar, som kontrast mot rörelsespelet, den förstockade, viktorianska kvinnosynen Kingsley revolterade emot. Inledningsvis håller den henne fången i den stelbenta moralen, så att hon bara kan uttrycka sig med armar och händer. Hon förväntas vara hushållerska, sjukvårdare åt sin mor och tjänare år sin bror, och åt pappan, när han återkommer från sina resor.

Men Mary bryter hon sig ur krinolinen, med beslutsam viljestyrka, och reser själv till Sierra Leone och utforskar oförskräckt vildmarken.

Charlotta Grimfjord Cederblad gör Mary Kingsley till en spännande och sammansatt kvinna, med en blandning av flickaktig impulsiv nyfikenhet och brittisk torr humor. I pjäsen står Kingsley för medkänsla med afrikanernas kultur, och som kritiker mot den rabiata kolonialistideologin. Hela hennes projekt framställs, inte som en imperialistisk, kartritande erövring, utan som en väg mot såväl afrikanernas inre liv, som en personlig frigörelse.

Grimfjord Cederblads livfulla gestaltning är utmärkt scenkonst, en expressiv kroppsteater med stark närvaro.

Föreställningen är både allvarlig och komisk, och samspelet med Anna Ottertun, med hennes mix av engelsk renässansmusik och afrikanska toner med tung rytmik är imponerande, både som ren ackompanjemang och som förstärkt illustration till framförandet.

MARY KINGSLEY

Skådespelare: Charlotta Grimfjord Cederblad

Musiker: Anna Ottertun

Manus: Charlotta Grimfjord Cederblad

Regi: Charlotta Grimfjord Cederblad och Robert Jakobsson

Koreografi: Victoria Alarik

Scenografi och kostym: Åsa Lieberath

Teater Albatross

Arrangörer: Norrköpings Riksteaterförening KariN Lilla Teatern

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om