I receptionen på kommunhuset är det mycket folk i rörelse under tisdagseftermiddagen.
Kan ni hjälpa folk med det de behöver?
– Ja, det kan vi. Systemen är i gång och vi har tät kontakt med verksamheterna, där vi stämmer av om något avviker. Rutinerna finns ju och vi kan hjälpa till med det mesta, säger Marlene Svegreus.
– Tekniken är med oss fortfarande, säger Joakim Altstadt, enhetschef.
Det är dock vissa e-tjänster som inte fungerar.
– Då får vi hjälpa till med manuell hantering och använda blanketter i stället. Vi kan både skicka ut dem eller att folk hämtar dem här. Det kan handla om blanketter för ekonomisk bistånd till exempel.
Märker ni ett ökat tryck?
– Nej egentligen inte, ansökningsperioden öppnar inte förrän om ett par dagar. Så det är egentligen ungefär som vanligt.
Ytterligare ett skäl till att många kommer till receptionen på Rosen är att medarbetare och förtroendevalda i kommunen kan hämta ut ett nytt lösenord för sitt användarkonto där. På grund av den pågående cyberattacken fick alla anställda, chefer och förtroendevalda under tisdagsmorgonen ett nytt lösenord, med syftet att säkra upp kommunens IT-system. Lösenordet skickades i första hand ut via system för digitala brevlådor. Många medarbetare i kommunen hade problem med att logga in på sin dator under dagen.