Trafikstrategin, som har varit ute på samråd, prioriterar gående, cyklister och kollektivtrafik framför biltrafik. Enligt Moderaterna skulle det leda till en krångligare vardag för många.
– Strategin ser genomgående bilen som något som inte hör hemma i framtidens stad. Många delar bygger på att människor ska parkera en bit utanför staden för att sedan använda kollektivtrafiken för att ta sig till exempelvis arbetet eller olika platser för handel, säger oppositionsrådet Sophia Jarl (M).
I ett remissvar menar M att det är viktigt att kunna ta sig med bil till olika delar av staden. Partiet vill att parkeringsmöjligheter lyfts upp som en självklar del av stadsutvecklingen i Norrköping.
Finns det inte en risk att biltrafiken ökar med ert förslag?
– Ja, men vi måste anpassa staden efter hur människor väljer att leva. Jag tror inte på att försöka bygga en stad som utgår ifrån att vi ska stänga av bilarna från till exempel möjligheten att arbeta eller handla. Jag tror att verkligheten är att vi kommer att få anpassa staden efter att fordon har en central plats, och då är det elfordon som vi pratar om, säger Sophia Jarl.
Även elbilar river ju upp partiklar från asfalten och försämrar luftkvaliteten?
– Ja, men det gör ju cyklar också. Ska man utgå ifrån att inte få någon partikelförflyttning över huvud taget får man gå från a till b. Jag tycker att vi har kommit väldigt långt när vi pratar om elbilar. Man måste ändå vara realistisk. Vi lever i en tid där människor är väldigt beroende av sin bil.