Jag och 31 andra ungdomar har fått chansen att tillsammans med kommunens projekt Ung Drive starta våra egna sommarföretag. Projektet startade med en kick-off-vecka där vi inspirerades och fick lära oss om entreprenörskap och företagande. Erfarna entreprenörer berättade vad det innebär att vara entreprenör.
Med massa energi leds kursen med olika övningar som ska stärka oss att göra det vill och det gäller att även våga misslyckas.
Under en av dagarna fick vi ge sig ut på stan som försäljare. Vi fick som uppdrag att på ett kreativt sätt samla in så mycket pengar som möjligt till Young Drive, som är Ung Drives systerprojekt i Afrika där afrikanska ungdomar får starta företag. Tanken var inte bara att få in så mycket pengar som möjligt.
– Varje nej är närmare ett ja, förmedlar ledaren Staffan Taylor till alla unga företagare.
Vi fick lära oss att tänka positivt, att man som försäljare och entreprenör måste se framåt och inte ge upp trots en del motgångar.
– Ju fler nej du får desto större är chansen att du får ett ja nästa gång, menar Staffan Taylor.
Nu är inspirationsveckan slut och vi ungdomar kommer att börja driva våra sommarföretag med stöd av Ung Drive.
Affärsidéerna varierar. Några ska sälja solglasögon, utföra alltjänst, sälja kakor, juicer, smoothies, erbjuda teknisk support och två andra ska arrangera fotbollscuper.
– Det bästa med det här sommarjobbet är att jag själv får bestämma över allting. Jag är min egen boss, säger Sally Makki.
Kreativiteten flödar i Kårhuset Trappan där inspirationsveckan hålls.
Linus Olander tar vara på en ny trend, den så kallade fidget spinnern, i en av hans affärsidéer.
– I sommar ska jag bland annat sälja dessa stressmotverkande prylar. Mina fidget spinners har en väldigt unik design och dessutom har de längre springtid, vilket minimerar stressen, säger Linus när han förklarar varför man ska köpa just hans vara.
Redan efter första veckan har han sålt en hel del fidget spinners.
Varje ung företagare får 1000 kronor i startkapital av Norrköpings kommun som sedan ska investeras i företaget. Vad de gör med pengarna varierar beroende på affärsidé. De som gör smoothies måste bland annat köpa frukter, behållare och sugrör medan den som erbjuder teknisk support får istället använda pengarna till marknadsföring.
”Just do it”, är ett motto som präntats in i deltagarna under veckan.
– Bara gör det, ta tag i dina idéer och se till att de blir verklighet, uppmanar de som leder projektet.
Vad de främst vill att ungdomarna ska ta med sig är att vi ska vara entreprenörer, vara ”awesome” och disciplinerade.
Den 8 augusti ska deltagarna återsamlas för en avslutning av projektet.