Många invändningar mot bussterminal vid Söder Tull
Remisstiden för det nya förslaget till bussterminal vid Söder Tull har nu gått ut. Svaren visar på, att det kan bli nog så knepigt att sy ihop ett slutligt förslag. Olika remissinstanser reser en lång rad invändningar, som därtill är av högst varierande slag.
Det blir inte lätt att få fram ett slutligt förslag till hur en bussterminal vid Söder Tull ska se ut. Remissvaren innehåller en mängd invändningar av mycket skiftande slag. FOTO: SUSANNE LUNDBÄCK
Foto:
Men skolan likaväl som lärarna pekar på, hur viktig parkeringen är. Dels för föräldrarna, som skjutsar sina barn till musikskolan och dels för lärarna, som måste använda bil i tjänsten.
Rektor Per Wingren pekar även på den ökade bullernivån, som kommer att omöjliggöra vanlig vädring med öppna fönster. I stället måste då Kristinaskolan förses med ventilationssystem.
Buller och utsläpp är det flera som tar upp. Så tex är angränsande fastighetsägare kritiska till de nya planerna.
Oro för vibrationer
Henry Ståhl Fastigheter AB uttrycker "stor oro". Ståhls äger fastigheten snett över Drottninggatan/Nygatan, där man redan idag har problem med vibrationer från främst spårvägstrafiken. Hyresgäster har klagat på, att porslin skallrar på hyllorna.
Diligentia Storstockholm, som äger huset på andra sidan Nygatan i korsningen med Drottninggatan från Kristinaskolan sett hävdar, att de delar av planen som berör den fastigheten är helt oacceptabel.
I planförslaget ingår nämligen viss omläggning av spårvägsspåren som då kommer närmare byggnaden. Därför måste trottoaren läggas i en arkad intill huset och hörnet på byggnaden, där Zebra Optik håller till, skäras av för ny gångbana. Även nedre planet berörs.
Från miljö- och hälsoskyddskontoret krävs ett antal nya utredningar - om trafikbuller, vibrationsspridning till byggnader, luftföroreningar, ventilationsåtgärder och föroreningsrisker. Bullret är redan nu besvärande för de boende, och om detaljplanen ska ändras måste även de redan boende tas med. Störande vibrationer får heller inte uppstå.
Mäta halterna
Tekniska nämnden kräver att halten av kvävedioxid och PM10 ska mätas under de första månaderna nästa år. Nämnden går också helt emot att angörningen till Kristinaskolans gård ska ske från Hörngatan, som planförslaget anger. Trafik har redan svårt nog att komma fram förbi trafikljusen i korsningen mellan Hörngatan och Södra Promenaden.
Att lägga in- och utfart på Hörngatan skulle försämra för oskyddade trafikanter. I stället måste, enligt nämnden, in- och utfart förläggas till Nygatan. Här behöver varken sig in- eller utfart påverka annan trafik negativt.
Länsstyrelsen noterar med tillfredsställelse, att det nya förslaget innebär betydligt mindre intrång i miljön men har synpunkter på den planerade nya servicebyggnaden. Den bör placeras så att siktlinjen inte bryts, det vill säga inte i närheten av skolan. Planen bör omarbetas så att den tydligare anger var byggnaden ska placeras.
Avskärmning
Länsstyrelsen pekar vidare på att utemiljön vid skolan måste beaktas i planen. Här kan till exempel tänkas en skärm, eventuellt i glas, som avgränsning av skolgården.
Taxibolagen är bekymrade över den nya placering, som föreslås för deras station. Man månar där om placeringen invid Stadsbiblioteket och åberopar då även "nostalgiaspekten" - att detta ju är en av stadens klassiska taxistationer.
Olika Sydkraftbolag har också besvarat remissen. Därav framgår att eldistributionsanläggning, optokabel, fjärrkylenät samt även VA-ledningar påverkas. Här blir det kostnader som då, enligt Sydkraft, måste belasta Söder Tull-projektet.
Föreningen Värna om vår stad går emot förslaget till omstigningsplats med argument, som redan refererats i Folkbladet. Bland annat utdöms planerad bullerisolering av fönster i kringliggande fastigheter som helt otillräcklig. I Språkens hus vid De Geer-gymnasiet har visats, att spårvagnstrafiken inte är så störande men att däremot all muntlig kommunikation omöjliggörs så snart en buss passerar.
"Högklassig"
Enda remissinstans som är helt med på noterna är, föga oväntat, kollektivtrafiknämnden. Som pekar på "Söder Tulls betydelse som en högklassig bytespunkt".
Nu närmast ska svaren från remissen gås igenom, varefter förslaget till ny detaljplan för Hörnet, som kvarteret heter, ska ställas ut så att allmänheten kan ta del av det. Rimligen har då i varje fall en del av synpunkterna från remissen tillförts förslaget.