Det var för ett halvår sedan som kiropraktor Mikkel Gade fick höra att de två gamla oljecisternerna, nere på det gamla industriområdet vid Sjötullsgatan skulle skrotas.
- Det går ju inte i dessa återvinningars tidevarv, tänkte jag.
När Gade fick veta att en sådan oljecistern kostar åtta miljoner kronor att bygga, och att skrotvärdet på de två cisternerna ligger på 400 000 kronor så fick han ytterligare idéer.
- Jag och min kollega undersökte dem, med bland annat magnetkamera och ultraljud. Det visade sig vara två fullgoda oljecisterner.
Därefter köpte de cisternerna, som en gång tillhörde Goodyear, av Dahllöf och Roxner AB och hade snart tre spekulanter som ville köpa dem, om de stod för transporten.
Att cisternerna väger 190 ton tillsammans och är 16 meter höga var inget som skrämde Gade.
- Allt går om man omger sig med kunnigt folk, säger Mikkel Gade men erkänner att det här kanske var ett lite väl stort projekt att dra igång.
Flytten av de stora cisternerna från södra till norra hamnen har inte varit smärtfri. Många tekniska oförutsägbara problem har dykt upp på vägen, trots att förarbetet varit planerat in i minsta detalj. Mikkel Gade medger att det inneburit en hel del oro som han legat och grubblat mycket över på nätterna.
- Allt skulle ha varit klart nu, säger Mikkel Gade, på onsdagseftermiddagen när den första cisternen äntligen är på plats.
Lastningen av den började under söndagskvällen. På måndagen stod allt helt stilla och på tisdagen började de två lastbilarna, lastade med den första cisternen, att rulla.
På onsdagen lastades den ombord på en pråm vid Öhmanskajen och skeppades över till andra sidan där, där kunden Wibax vill ha den.
Nu är det alltså bara den andra cisternen kvar.
Hur kommer det sig att du hoppar på ett sådant här riskprojekt?
- Det är gott att kasta sig ut i det okända ibland, lite som att gå på en hockeymatch med mycket adrenalin och action.
Gade medger dock att hans fru har varit lite skeptisk.
- Hon tycker inte att det här har varit världskul, men det är ju bara ett jobb, säger han.
Hur mycket eller om det blir någon vinst för Gade och kollegan återstår att se.
- Det kostar ju lite för transporterna, säger han och skrattar. Men jag hoppas i alla fall att det går ihop sig.