Det är mycket folk i Busfrös butik. Människor kommer och går. Någon kommer med en påse med saker som man vill lämna in. Någon vänder och vrider på en jultomte av porslin. Någon kollar storleken på barnkläder. Det är julhandel i butiken på Hospitalsgatan.
– Det går bra för oss. Många handlar secondhand för att det är billigare. Men för många är det också ett medvetet val där man vill återanvända, säger Helena Zinn som är ägare och franchisetagare av butiken i Norrköping.
2023 är ett år som präglats om höga räntor och inflation. Allt har blivit dyrare för alla. Det påverkar förstås handeln också. Hon har funderat en hel del på det där. Som företagare och som privatperson.
– Som privatperson funderar man förstås över vad saker kostar. Det gör också våra kunder. Nu till julhandeln träffar jag på många som väljer att handla alla sina julklappar på secondhand. För att få pengarna att räcka till. Här kan man hitta fina julklappar som passar en tunnare plånbok. Vi säljer också mycket julpynt. Men bäst kanske leksaker går. Det går att hitta fina julklappar som kanske inte kostar lika mycket, säger hon.
Vad är det som går åt först när folk letar julklappar?
– Det är svårt att säga. Men som sagt leksaker är väldigt populärt. För det kan vara väldigt dyrt annars. Men folk letar också unika julpynt. En del vill byta ut det de har till något annat. Men allt säljer bra i butiken, säger hon.
Hur påverkar inflation och lågkonjunktur dig som företagare?
– På flera sätt. Som jag sa märker vi att vi får flera kunder och fler lämnar också in varor som man vill sälja. Det blir ökat tryck i butiken. Samtidigt blir allt dyrare för oss också. Det är ett stort maskineri som kräver många anställda.
Busfrö flyttade precis när pandemin bröt ut till nya lokaler. Det här var för snart två år sedan. Ett klokt beslut, så här i efterhand, säger hon.
– Det här är mycket bättre lokaler. Det finns mer plats att ta emot varor och bättre för köpkunden. Det är stor skillnad. Sen gillar jag att vi ligger i Gamla stan. Det är ett trivsamt område. Jag tror också att fler har hittat till oss. Dels på grund av läget. Men också för att vi har kunnat bredda utbudet, säger hon.