Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Många frågor kring Ostlänken

NORRKÖPING
Nu har turen kommit till den nya snabbjärnvägens dragning genom de större städernas centrala delar. Tidigare har främst sträckningen i bland annat Krokek och Åby avhandlats. I går hölls ett samråd där de tre alternativen genom centrala Norrköping presenterades. Åhörarna hade många frågor.

Norrköping2002-02-12 00:00
Ett 30-tal intresserade hade hittat till Pronova i går kväll då det hölls samråd med anledning av Ostlänkens sträckning genom Norrköpings tätort. Det var kanske inte så stor publik, men de som hade hittat dit hade desto fler frågor.
Så många svar fick de egentligen inte. Än finns inga detaljplaner och inte heller uppgifter om kostnader och liknande.
- Förr tog det kort tid att planera men lång tid att bygga en järnväg. Nu är det precis tvärtom, sa Eva Dufva.
- Vi har hört om att en snabbjärnväg skulle vara på gång i tio år och nu väntar tydligen ytterligare tio år innan vi vet säkert om järnvägen ska gå utanför vårt hus. Det är en stor psykisk påfrestning. Jag hoppas att de ansvariga förstår det.

<b>Precis intill</b>
Det sa en kvinnlig mötesdeltagare, som själv kommer att bo precis intill spåren om alternativ A väljs. Det vill säga det alternativ som innebär en tunnel på två kilometer under Marielund och Himmelstalund med en mynning precis vid Motala Ström där en bro tar vid.
De tre förslagen på hur järnvägen ska dras genom Norrköping går samtliga via den station som finns i dag. Söder om staden handlar det om att bygga en tunnel. Norr om staden ska spåret gå intill det som redan finns i dag.
- En ny station någonstans vid Fyrby borde vara mycket billigare och göra det snabbare för tåget. Då slipper det åka som i en krok genom stan, sa en åhörare.
- Vi har diskuterat det alternativet men anser att stationen ska liga där den ligger. 60 procent av de som reser med tåget i dag bor nära stationen, svarade Hans Revenhorn, stadsbyggnadsdirektör vid Norrköpings kommun.
- Men det måste bli så mycket dyrare. Om vi på landsbygden måste offra oss och bo intill en snabbjärnväg ska inte Norrköping bli en flaskhals där tågen måste bromsa in. En flyttning av stationen borde vara självklar, kontrade åhöraren.
Fram till den 4 mars kan den som vill lämna in skriftliga synpunkter som sedan kommer att beaktas i det förslag som ska tas fram.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!