Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Många butiker och jobb i nya Lyckan

Lundbergs börjar nu äntligen med ombyggnaden av varuhus-City. Och det blir med kvarteret Lyckan.  Det blir en kontorsfastighet i fyra våningar med butiker i entréplanet. Transportstyrelsen med sina 400 medarbetare flyttar in i huset, i april 2011.

Här, i kvarteret Lyckan, börjar Lundbergs i september, att bygga en ny kontorsfastighet i fyra våningar och med butiker i entréplanet. De två 50-talshusen och parkeringsplatsen är snart ett minne blott.

Här, i kvarteret Lyckan, börjar Lundbergs i september, att bygga en ny kontorsfastighet i fyra våningar och med butiker i entréplanet. De två 50-talshusen och parkeringsplatsen är snart ett minne blott.

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2009-05-05 03:00
I dag står två hyreshus från 50-talet på tomten (mellan Hantverkaregatan och Prästgatan) och resten av kvarteret hyser parkeringsplatser. Husen är urblåsta på sina hyresgäster, med undantag av två näringsidkare som flyttar till andra lokaler hos Lundbergs. Start i september
Bygget rivstartar redan i september. Efter två och ett halvt år av planering sätter Lundbergs nu äntligen igång med ombyggnaden av city. Om det hus som ska byggas, avslöjar Lundbergs vd, Peter Whass, bara så mycket att det kommer att bli en ny siluett i Norrköping och att fastigheten kommer att ha en öppen fasad, sannolikt i glas. - Vi har gjort ett omtag. När det gäller de förra cityplanerna fick vi varken ihop ekonomin eller trafiken, säger Peter Whass. På sex år
Det blir Transportstyrelsen, som i dag har sina medarbetare utspridda på flera platser, som blir husets största hyresgäst av 10 000 kvadratmeter kontorsyta. Kontraktet med den statliga myndigheten skrevs så sent som i torsdags. Hyresavtalet löper på sex år. - För oss är hyresavtalet ekonomiskt fördelaktigt. Det blev inte dyrare att flytta in i nya lokaler, jämfört med vad det skulle ha kostat att flytta in i redan befintliga lokaler. Dessutom är det ett bra läge för oss säger Tommy Spångö, ekonomichef på Transportstyrelsen. - Det är just efterfrågan på kontor med stora våningsplan som fick oss att satsa på kontor, säger Roger Ekström, Lundbergs vice vd. Lik Drottninggatan
Även Norrköpingsborna kommer märka att den här delen av City förändras enligt Lundbergs vd Peter Whass. Olai kyrkogata ska breddas och öppnas för näringsidkare av olika slag. Både Ekström och Whass har förhoppningar om att området i framtiden ska bli likt Drottninggatans, med butiker och uteserveringar. Andra förändringar som följer med bygget, är att varuhuset Linden får ännu en entré, denna gång från Olai kyrkogata och med flera butiker i entréplanet mot gatan. Parkering i källaren
Den varumottagning som i dag finns här, kommer att förläggas till källaren. Även miljön runt omkring apotekshuset kommer att uppgraderas enligt Peter Whass. De parkeringsplatser som försvinner när Lundbergs bygger nytt, ersätts delvis med 250-300 parkeringsplatser som byggs i källaren av den nya kontorsfastigheten. Kostnaden för byggnationen beräknas till 300 miljoner kronor enligt Peter Whass. Nästa steg i ombyggnaden av City kan bli att Lundbergs tar sig an kvarteret Spinnrocken säger Peter Whass.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om