Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Män vid ratten - en trafikfara

Dålig trafiksäkerhetsproblem är i hög grad ett manligt problem. Enligt NTF:s senaste analys är det övervägande män som dör i trafiken.

Cege Sjöström, verksamhetsansvarig på NTF i Östergötland efterlyser lite mer kvinnlighet bakom ratten. På bilden är han ute och mäter hastigheten.  Foto: Janne Forsby/arkiv

Cege Sjöström, verksamhetsansvarig på NTF i Östergötland efterlyser lite mer kvinnlighet bakom ratten. På bilden är han ute och mäter hastigheten. Foto: Janne Forsby/arkiv

Foto: Forsby Jan

NORRKÖPING2007-11-13 00:07
Hittills har 387 människor dött i trafiken i år. 290 män och 97 kvinnor. I Östergötland har 22 personer omkommit. 17 män oh fem kvinnor. NTF:s dödsolycksstatistik visar alltså samma tendens i år som tidigare år - att dålig trafiksäkerhet i hög grad är ett manligt problem. Tror de är bättre
I den mån kvinnor förolyckas är det ofta män som kör ihjäl dem.-Män tror sig ofta vara bättre förare än kvinnor och det kan möjligen stämma när det gäller att manövrera och parkera i trånga utrymmen. Det har inte så mycket med trafiksäkerhet att göra, konstaterar Cege Sjöström, verksamhetsansvarig i NTF Östergötland.Enligt NTF är det också sämre ställt med riskmedvetenheten. Män inbillar sig att deras skicklighet bakom ratten innebär att de kan köra fortare, hålla kortare avstånd - ta större risker helt enkelt.Nyttigt att vara rädd
-Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det bättre att vara lite rädd och osäker än högmodig och självsäker, säger Cege Sjöström.Skillnaden mellan könen återspeglas också i statistiken från Brottsförebyggande rådet när det gäller exempelvis rattfylleriförseelser. Där står männen för över 90 procent av fallen. -Lite mera kvinnlighet bakom ratten skulle göra vägarna i landet betydligt säkrare, konstaterar Cege Sjöström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om