I dalgången, där HSB vill bygga ner mot Bråviken liksom på den angränsande åsen, befinner vi oss mitt emellan Marby och Unnerstad. Vi ser stallet i Marby Storgård ett stycke bort.
Anders Wennerblad förklarar var vägen ska komma fram, och hur den sedan i framtiden ska i en sväng knytas an till Djurövägen. Ja, om den nu alls byggs – vilket vår ciceron alltså är emot.
Även för honom är det hänsynen till miljön, som gör vägen så olämplig.
– Den ska dras förbi skola och äldreboende, förbi hus som kommer att bli bullerstörda eftersom de ligger för nära. Och genom Dömestads marker, vid Holmtorpshagen där dessutom naturreservat är på gång.
Hästar på vägenEtt särskilt problem blir stallet, som vi blickar mot och där det kommer att behövas 40-50 hästpassager dagligen över vägen. Så snart hästar ska föras mellan stall och betesmark, eller ut på ridtur, kommer vägbommar att spärra för biltrafiken.
Men, menar Anders, denna så olämpliga väg behövs i själva verket inte. Och minst av allt är det någon brådska med den.
För det kommer att dröja, innan utbyggnaden av Marby och Unnerstad blir något att tala om. Därtill lär HSB:s nya dyra bostäder bli förbehållna folk med pengar – sådana som kan förväntas ta bilen, oavsett hur mycket kollektivtrafik som finns.
Arkösundsvägen/Djurövägen räcker därför länge än som tillfart för både Marby och Unnerstad. Man behöver inte i förtid låsa sig vid en väg, som oåterkalleligt kommer att förstöra ett unikt landskap.
Och som, befarar Anders, med tiden kan komma att förlängas till att bli en huvudväg ut till Djurö Kvarn. Därtill med stor risk för att – oavsett vad som idag lovas – även tung trafik kommer att få köra där.
Rustas uppFrån Norrköpings kommuns sida har anförts, att om Djurövägen behålls som enda tillfart till Marby/Unnerstad måste den breddas och rustas upp. Då blir det också – har det gjorts gällande – kommunen som får stå för notan.
– Men här är min bestämda åsikt, säger Anders, att Djurövägen under alla förhållanden måste förbättras.
– Odal satsar på hamnen i Djurön, och allt mer tung trafik kommer att köra på den vägen. Därför kommer Vägverket och Odal att bli tvungna att rusta upp Djurövägen.
Enda verkliga problemet för detta framtida Marby och Unnerstad utan väg från Lindö är då bussförbindelsen. Här vill Anders på lite sikt förorda en variant, som funnits med i den kommunala planeringen men som fallit bort.
Nämligen att den befintliga busslinjen till Lindö förlängs några hundra meter genom Aborrebergsskogen, till i första hand Marby.
Stör mindre
– Även om det egentligen inte är bra det heller, så tycker jag personligen att det stör mindre med en bussgata där än med en ny väg förbi Dömestad.
– Det ska då vara en ren bussgata, där man kör i kanske 15 km/tim och bara en riktning i taget. Där skulle räddningstjänsten också kunna köra.
Inte ens för bilarna behövs, enligt Anders, någon ny väg från Lindö. Att köra in till stan via Djurövägen och Arkösundsvägen tar inte stort längre tid. Och för ambulanser kommer utbyggda Söderleden, och sedan Arkösundsvägen, att bli snabbast.
Anpassad utbyggnadDäremot är han med på noterna, när det gäller anslutningen till kommunens va-nät, och även viss utbyggnad.
– Men det ska då vara i en till miljön starkt anpassad nivå, med låga hus och villor. Och att avloppsfrågan får sin lösning är ju bra för miljön. Det finns några här, som har problem med vattentillgången.
– Det finns också redan ledningar, som för några år sedan drogs ut till Bråvikens golfbana. En del härute har dem vid tomtgränsen men har ändå inte fått koppla på. Det är lite som utpressning, ungefär att ni får inte vatten om ni inte tar vägen också.
– Sedan är det ju klart, att Norrköping Vatten inte kan få ekonomi i någon utbyggnad hit, om det inte också bereds möjlighet till flera hus här. Men det går att lösa både vattenfrågan och utbyggnaden, utan att för den skull dra fram den där vägen.
Smugit sig påI Unnerstad har familjen Wennerblad bott i 17 år, tre barn har vuxit upp här. Med förskola i Ljunga, skola i Dagsberg.
– När vi flyttade hit var jag medveten om att HSB köpt mark här, men visste inte vad det innebar. Jag hängde med i byggplaneringen men det var först när vägen skulle byggas, som det hettade till för min del.
– Den där vägen har smugit sig på, det var inte alls tal om den från början. Men sedan har den växt till att bli det stora kärnämnet.
– Nu är det inte längre vatten- och avloppsfrågan, som man pratar om. Utan nu är det vägen, som alla är arga på, säger Anders Wennerblad.
"Man får inte blunda för allt som vägen förstör"
– Det är klart, en viss nytta skulle ju den där vägen göra. Men man får inte blunda för allt det som den skulle förstöra.Säger Anders Wennerblad, Unnerstadsbo och aktiv motståndare till vägen Lindö-Marby.Däremot är han för anslutning till kommunens vatten- och avloppsnät, och att Marby/Unnerstad får till viss del byggas ut.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!