Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Målsättningen är att bli Ostkustens största containerhamn

NORRKÖPING
Containertrafiken ökar i hamnen. Målet är att inom fem år bli Ostkustens största containerhamn.
Nu flyttar Team Lines en linje från Göteborg till Norrköping.
Norrköping får två gånger varje vecka trafik med containerfartyg till och från Hamburg och Bremerhaven.
Grunden till den ökade trafiken är mer produkter direkt per båt till Philips och Whirlpools lager i Norrköping i stället för omvägen över Göteborg.

Leif Tyrén är nöjd med att containertrafiken ökar i Norrköpings hamn.
FOTO: ROBERT SVENSSON

Leif Tyrén är nöjd med att containertrafiken ökar i Norrköpings hamn. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto:

Norrköping2002-04-13 00:00
Antje gick denna vecka sin första tur till Norrköping och sedan till Rauma i Finland innan återresan till Tyskland.
Det andra fartyget på Norrköping, Ingrid, går till Gävle, Stockholm och Norrköping innan återresan till Hamburg och Bremerhaven.
- Vi räknar med att fler företag hakar på och att vi kan öka godsmängderna, säger Leif Tyrén, marknadschef i Norrköping hamn och stuveri.

<b>Fördubbling</b>
Inom tre år beräknas en fördubbling av containergods i hamnen.
I dag går 20 000 containrar genom hamnen, om tre år är det 40 000 och inom fem år 100 000.
Antje lastar 658 containrar.
Trafik till Hamburg och Bremerhaven två gånger i veckan gör att Norrköpings hamn ökar med 4000 containrar om året.
Norrköpings stora containerdel är Öhmanskajen. Här ifrån går godset till den europeiska kontinenten.
Hantering av containrar sker även i Pampushamnen men där går fartygen till Medelhavsområdet och till andra världsdelar än Europa. Pampusterminalen byggs ut för att kunna hantera mer containrar.
Från Öhmanskajen går även med andra rederier regelbunden trafik med containra till England och till Rotterdam.

<b>Fler ager</b>
När sjötrafik flyttas till Norrköping från Göteborg innebär det minskad trafik på vägarna. 2 500 färre långtradare per år trafikerar vägen beroende på flyttningen av containerlinjen.
Leif Tyrén berättar om ett hårt arbete bakom kulisserna för att få mer containertrafik till Norrköping.
- Ingen trodde riktigt på oss när vi började. Nu har vi visat att vi hade rätt. Norrköping utvecklas mer och mer till en plats för distributionslager.
- Företag flyttar ut lager från Stockholm och då är vi en av de orter som är med och tävlar. Det börjar bli för höga hyror och för höga löner i Stockholmsområdet. Dessutom är det trångt och besvärligt i trafiken, det lönar sig att använda andra platser i Sverige där det är lättare att distribuera och ta in varorna. Det är betydligt lättare att nå fram med bil eller järnväg till hamnen i Norrköping än till hamnen i Stockholm.
Stockholm har i dag ungefär lika mycket containrar som Norrköping medan Gävle är något större.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om