Målsättningen är att bli Ostkustens största containerhamn
NORRKÖPINGContainertrafiken ökar i hamnen. Målet är att inom fem år bli Ostkustens största containerhamn.Nu flyttar Team Lines en linje från Göteborg till Norrköping.Norrköping får två gånger varje vecka trafik med containerfartyg till och från Hamburg och Bremerhaven.Grunden till den ökade trafiken är mer produkter direkt per båt till Philips och Whirlpools lager i Norrköping i stället för omvägen över Göteborg.
Leif Tyrén är nöjd med att containertrafiken ökar i Norrköpings hamn. FOTO: ROBERT SVENSSON
Foto:
Det andra fartyget på Norrköping, Ingrid, går till Gävle, Stockholm och Norrköping innan återresan till Hamburg och Bremerhaven.
- Vi räknar med att fler företag hakar på och att vi kan öka godsmängderna, säger Leif Tyrén, marknadschef i Norrköping hamn och stuveri.
<b>Fördubbling</b>
Inom tre år beräknas en fördubbling av containergods i hamnen.
I dag går 20 000 containrar genom hamnen, om tre år är det 40 000 och inom fem år 100 000.
Antje lastar 658 containrar.
Trafik till Hamburg och Bremerhaven två gånger i veckan gör att Norrköpings hamn ökar med 4000 containrar om året.
Norrköpings stora containerdel är Öhmanskajen. Här ifrån går godset till den europeiska kontinenten.
Hantering av containrar sker även i Pampushamnen men där går fartygen till Medelhavsområdet och till andra världsdelar än Europa. Pampusterminalen byggs ut för att kunna hantera mer containrar.
Från Öhmanskajen går även med andra rederier regelbunden trafik med containra till England och till Rotterdam.
<b>Fler ager</b>
När sjötrafik flyttas till Norrköping från Göteborg innebär det minskad trafik på vägarna. 2 500 färre långtradare per år trafikerar vägen beroende på flyttningen av containerlinjen.
Leif Tyrén berättar om ett hårt arbete bakom kulisserna för att få mer containertrafik till Norrköping.
- Ingen trodde riktigt på oss när vi började. Nu har vi visat att vi hade rätt. Norrköping utvecklas mer och mer till en plats för distributionslager.
- Företag flyttar ut lager från Stockholm och då är vi en av de orter som är med och tävlar. Det börjar bli för höga hyror och för höga löner i Stockholmsområdet. Dessutom är det trångt och besvärligt i trafiken, det lönar sig att använda andra platser i Sverige där det är lättare att distribuera och ta in varorna. Det är betydligt lättare att nå fram med bil eller järnväg till hamnen i Norrköping än till hamnen i Stockholm.
Stockholm har i dag ungefär lika mycket containrar som Norrköping medan Gävle är något större.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!