Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Maktsugna moderater på gång i valrörelsen

Tidigare och hungrigare än någonsin inleder nu Moderaterna i Norrköping sin valkampanj. Målet är att vinna makten i Norrköping genom att locka över missnöjda socialdemokrater, som har tröttnat på turerna kring Idrottsparken och Matfabriken i Sala.

Kampen om den politiska makten i Norrköping har startat. I går inledde Moderaterna sin två veckor långa vårkampanj, då det här gänget kommer att vara ute på stan och främst lyssna på människor. Från vänster; Fredrik Bergqvist, Jörgen Rundgren, Joakim Eriksson och Jirina Klevstigh. Foto: Anita Kjellberg

Kampen om den politiska makten i Norrköping har startat. I går inledde Moderaterna sin två veckor långa vårkampanj, då det här gänget kommer att vara ute på stan och främst lyssna på människor. Från vänster; Fredrik Bergqvist, Jörgen Rundgren, Joakim Eriksson och Jirina Klevstigh. Foto: Anita Kjellberg

Foto: Kjellberg Anita

NORRKÖPING2010-04-20 03:00
Moderaternas lokala vårkampanj inleddes redan i går och sträcker sig fram till 1 maj. Den två veckor långa kampanjen avslutas med ett alternativt majtåg vid 11-tiden, från högborgen på Fleminggatan till Södertull. I tåget blir det både fanor och banderoller utlovar oppositionsråd Jörgen Rundgren. Även här lär det bli plakat som handlar om Idrottsparken och om den industriframställda maten från Sala, avslöjar Jörgen Rundgren.Lyssnande politiker
I vårkampanjen handlar det mycket om att vara ute på stan, träffa väljare genom olika evenemang och genom dörrknackning. 80-90 valarbetare ska hinna med 2 000 dörrknackningar. Under kampanjen ska man också besöka företagare och andra verksamheter inom välfärdsområdet. Målgruppen för vårkampanjen är redan troende moderater.- Vi måste vara synliga och kontaktskapande men framför allt lyssnande politiker, säger Jirina Klevstigh.Målsättningen med såväl vårkampanjen som den stora valkampanjen, som inleds med kick-off den 21 augusti, är att alliansen vinner kommunvalet i höst och säkrar ett borgerligt Norrköping. Moderaterna kommer också att jobba för att partiet ska få minst 30 procent av rösterna i Norrköping. Till sin hjälp har man 200 valarbetare men egentligen skulle man behöva vara minst det dubbla enligt Jörgen Rundgren.Men alla politiska partier har sedan 90-talet förlorat medlemmar och Moderaterna är inget undantag. I Norrköping har man bland annat försökt att kompensera detta bortfall genom att utbilda 45-50 nya politiker, berättar Jörgen Rundgren.Det märks att den lokala valledningen är beredd. Fredrik Bergqvist är valledare och oppositionsråd och han förklarar varför Norrköping behöver ett borgerligt styre.- Norrköping halkar efter, med en sämre skola, arbetsmarknad och ett större utanförskap. Vi kan inte vara en stödstad för Stockholm eller för Linköping, säger han.Missnöjda sossar
Valet i Norrköping ska vinnas genom att missnöjda socialdemokrater röster på Moderaterna istället och genom att partiet når de unga förstagångsväljarna.- Det finns inget folkligt stöd för Idrottsparken eller för storköksmaten från Sala och där kan vi ta väljare från Socialdemokraterna, säger Jörgen Rundgren.Slaget om Norrköping ska också vinnas genom att Moderaterna bedriver kampanj in i det sista, för att nå även de osäkraste väljarna. Valhelgen blir mer intensiv än någonsin, med en kraftsamling under de tre sista dagarna, en så kallad 100-timmars kampanj berättar Fredrik Bergqvist. Ambitionen är att Moderaternas valarbetare under valkampanjen ska hinna knacka 15 000 dörrar och samtala med minst 25 000 invånare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om