Mäklare fällda för vilseledande reklamblad
NORRKÖPINGDet är fel att påstå att Svensk Fastighetsförmedling (SF) i Norrköping har "marknadens enda försäkring som skyddar dig som säljare och köparen mot dolda fel". Detta enligt en dom i Marknadsdomstolen. Ansvarig för den prickade marknadsföringen är formellt Drottningbyrån AB.
Marknadsdomstolen förbjuder formuleringen ovan vid ett vite på 400 000 kronor.
<b>"Vederhäftig reklam"</b>
Anmälan om den vilseledande marknadsföringen lämnades in av en konkurrent, Gunnnar Hultman på Mäklarhuset. Han fick ett reklamblad i brevlådan i februari förra året - och gick i taket.
Den påtalade marknadsföringen är visst vederhäftig, säger SF-mäklarna i sitt svaromål. Genom den försäkring som Mäklarhuset har inte köparen något försäkringsskydd mot dolda fel. Säger SF.
- Skillnaden mellan de olika försäkringarna är av mindre betydelsefull karaktär, säger Marknadsdomstolen.
<b>Andra försäkringar</b>
Enligt Marknadsdomstolens mening finns det även andra försäkringar på marknaden som syftar till att skydda såväl säljaren som köparen mot dolda fel.
- Den reservationslösa formuleringen (i reklambladet) ger en klart överdriven bild av försäkringens förmånlighet. Formuleringen är vilseledande och otillbörlig enligt marknadsföringslagen, skriver Marknadsdomstolen i sina domskäl.
Mäklarhuset (Gunnar Hultman) ansåg att mäklarna personligen, liksom mäklarföretaget Anders och My Lind AB också skulle fällas (Lind var med i reklambladet).
Marknadsdomstolen kom fram till att det endast är Drottningbyrån AB - beställaren av reklambladet - som varit ansvarig.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!