Hudcancer är den cancerform som ökar snabbast i Sverige just nu. Förra året insjuknade nästan 10 000 svenskar i sjukdomen. Att låta kroppen exponeras av intensiv UV-strålning är det som oftast orsakar hudcancer och för att förändra människor beteenden i solen drar projektet "Sunda solvanor" nu i gång i länet. Det innebär att 7 500 kylskåpsmagneter, som informerar föräldrar om hur de ska skydda sina barn mot solen, nu kommer att delas ut på barnavårdscentralerna i länet.
Magneterna har tidigare delats ut i Västra Götaland och där har föräldrarna i högre utsträckning följt råden, än innan.
– Huvudanledningen till att konceptet blivit så uppskattat är enkelheten. Konceptet passar bra in i barnhälsovårdens arbetssätt och bilderna är lätta att förstå oavsett språk. Även barnen förstår vad råden går ut på, säger Matti Leijon, samordnare för cancerprevention på Regionalt cancercentrum sydöst.
Även Arla har hängt på idén, och kommer att sprida bilden på sina mjölkpaket från och med slutet av maj. På Regionalt cancercentrum sydöst hoppas man på samma genomslagskraft som i Västra Götaland.
– Erfarenheterna från förra årets pilotprojekt visade att föräldrarna ökade sin medvetenhet om att skydda både sig själva och sina barn och att konceptet var uppskattat hos personalen, säger Matti Leijon.
Bilderna som används i projektet är ritade av Pernilla Stalfelt och kommer från boken "En bok om solen".