Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

M om Ingelsta: "Processen går för långsamt"

Företagarna har fått vänta onödigt länge på besked om Ingelstas utveckling. Det menar Moderaterna som vill snabba på processen.

Moderaterna uttalar sig om trafiksituationen på Ingelstaområdet och planerna för stadsdelen utanför Norrköping.

Moderaterna uttalar sig om trafiksituationen på Ingelstaområdet och planerna för stadsdelen utanför Norrköping.

Foto: Matilda Ahl

Norrköping2021-06-14 14:00

På måndagsförmiddagen kallade moderaterna Sophia Jarl och Christer Frey, den senare andre vice ordförande i samhällsplaneringsnämnden, till en digital presskonferens.

Anledningen: Frustration över det man uppfattar som en onödigt lång väntan på besked om hur handelsområdet vid Ingelsta ska utvecklas på bästa sätt.

– Vi behöver komma till skott, menar Christer Frey. Företagarna väntar på besked från kommunledningen.

Det finns detaljplaner för tre områden på Ingelsta, bland annat vill Coop etablera sig i närheten av Sandbyhovsrondellen där det i dag finns flera aktörer inom detaljhandeln.

Sophia Jarl önskar att den riktlinje för området, som man enades om redan 2018, ska revideras.

– I den riktlinjen är fokus på detaljhandeln. Problemet är att livsmedelshandeln prioriterats ned vilket vi moderater tycker är fel. Vi anser att marknaden ska få styra vilka som ska få etablera sig på Ingelsta. Det ska inte kommunen lägga sig i.

Samhällsplaneringsnämnden sammanträder nu på torsdag, men Ingelsta är inget ärende som ska upp för behandling.

– Vad vi vill är att man skyndsamt beslutar om de tre detaljplanerna som är aktuella för området, forcera den processen så att vi kan komma vidare. Vi föreslår också fyra åtgärder för att förbättra trafiksituationen. Det handlar bland annat om att skylta om, att inte längre ha en bussfil och att bredda kring rondellerna. Vårt förslag är att kostnaden för detta, sex miljoner, ska finnas med i tilläggsbudgeten i oktober i år, säger Sophia Jarl.

Christer Frey:

– Det handlar om relativt små förändringar som kan förbättra trafiksituationen på Ingelsta.

Att trafiksituationen redan i dag är ansträngd vid vissa tidpunkter har Moderaterna förståelse för.

– Kanske får man acceptera några minuter extra i köer, men ska vi samtidigt bli den storstad på 185 000 invånare som kommunledningen vill så måste vi se till att det skapas möjligheter för handeln på Ingelsta.

Ni ser ingen risk i att city-handeln utarmas om Ingelsta ska få fortsätta växa?

– Jag tycker det är galet att ställa de två mot varandra. I city har vi en annan typ av handel, skillnaderna har utkristalliserats de senaste åren. Cityhandeln utvecklas annorlunda än den på Ingelsta och de ligger ju också i startgroparna. Vi vill att både city och Ingelsta ska få bra service, men vi vill inte vara låsta på en flera år gammal riktlinje, slutar Sophia Jarl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!