Norrköpings kommun beslutade 2017 om en ny översiktsplan där man pekar ut vilka områden utanför stadskärnan som ska utvecklas med bostäder och annan service.
Nu pågår en översyn av all kollektivtrafik på landsbygden i östra Östergötland. Utredningen leds av Östgötatrafiken på uppdrag av Regionen.
Utredningens förslag skulle innebära att flera utpekade områden i översiktsplanen skulle få kraftigt försämrad kollektivtrafik 2022. Det rör till exempel strandvägen i Kolmården, Vånga och stora delar av Vikbolandet, skriver Moderaterna i ett pressmeddelande.
– Jag är starkt kritisk till att Östgötatrafiken tar så liten hänsyn till Norrköpings kommuns framtidsplaner. Det kan inte vara så att kommunen ska anpassa sina utvecklingsplaner efter ett regionalt trafikbolags uppfattning var de ska bedriva trafik. Rimligt vore att de istället prioriterade efter hur en kommun fattat beslut om att utveckla landsbygden. Jag vill hävda att kollektivtrafik är en servicefunktion som ska anpassas till de områden kommunen beslutar bebygga. Inte tvärtom, säger Sophia Jarl (M), oppositionsråd.
Östgötatrafiken har bett kommunen att yttra sig om det förslag som bolaget tagit fram. Moderaterna anser att Kvartetten till viss del har pekat på brister i förslaget, men ville ha skarpare skrivningar, vilket inte gick igenom när kommunstyrelsen tog beslut om yttrandet.
– Jag uppfattar att vi är överens. Det handlar mer om hur vi ska uttrycka kritiken, säger kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S).
– Vi har varit en grupp som gått igenom ganska ordenligt de här förändringarna, och vi har varit helt eniga där, och det var vi i kommunstyrelsen också, säger kommunalrådet Karin Jonsson (C) som menar att det som skilde var ett M-förslag om ett förtydligande.
I yttrandet skriver kommunen att Östgötatrafikens förslag medför att översiktsplanen till stora delar påverkas negativt.
– De bygger ut de stora stråken, med det är på bekostnad av att landsbygdstrafiken dras ned kraftigt, och det är det vi kritiserar, säger Karin Jonsson.
– Man föreslår att ta bort trafiken till Kvarsebo, Simonstorp, Vånga och Skärkind, områden som vi har utpekat som utvecklingsområde i översiktsplanen, och det är det vi ställer oss kritiska till.
I Östgötatrafikens förslag gynnas starka stråk som Krokek, Skärblacka och Östra Husby, medan Kvarsebo och Simonstorp skulle få endast närtrafik.