Skolor i Norrköping och Linköping deltar i en stor mattesatsning tillsammans med forskare från Linköpings universitet. Projeket har pågått ett och ett halv år – tre skolterminer – och har än så länge jobbat med låg- och mellanstadieskolor. Vilbergsskolan i Norrköping är en av de skolor som ingår i satsningen. Målet är att förbättra matematikresultaten i skolorna och göra elever mer delaktiga i deras undervisning. Det rör sig om små förändringar i själva lärandet, med fokus på kommunikationen och samspelet mellan lärare och elever.
Ökat engagemangEleverna uppmuntras till att självständigt söka svar och ta initiativ. Och redan nu har alla inblandade märkt förändringar i medvetenhet kring det egna lärandet och deras motivation och engagemang på mattetimmarna.
– Det har varit utvecklande och väldigt inspirerande, både för mig och mina elever som sitter här, sa Annika Knutson, lärare på Vilberggskolan under pressträffen.
Hennes fyra elever i klass 5B, Ida-Maria Nautras, Emilia Gezici, Max Gustavsson och Faruk Mûsic, håller med. De tycker alla att matematiken blivit både roligare och klurigare.
– Det är spännande, man lär sig på ett roligt sätt. Man får ta mer ansvar, och det är kul att man får vara med i något man aldrig varit med om tidigare, säger Faruk.
– Det är mer utmaning, nu måste man tänka lite mer när man skriver, säger Ida-Maria.Läs mer i dagens tidning.