Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Lyckad mattesatsning

I går samlades lärare, elever och forskare på Vilbergsskolan i Norrköping för att berätta om en hittills lyckad mattesatsning. Under fem år lägger Norrköping och Linköpings kommuner 10 miljoner på att utvecka hur eleverna lär sig matematik.

Ida-Maria Nautras, Emilia Gezici, Max Gustavsson och Faruk Music i klass 5B i Vilbergsskolan säger att mattelektionerna blivit både roligare och mer utmanande.

Ida-Maria Nautras, Emilia Gezici, Max Gustavsson och Faruk Music i klass 5B i Vilbergsskolan säger att mattelektionerna blivit både roligare och mer utmanande.

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2013-10-02 09:24

Skolor i Norrköping och Linköping deltar i en stor mattesatsning tillsammans med forskare från Linköpings universitet. Projeket har pågått ett och ett halv år – tre skolterminer – och har än så länge jobbat med låg- och mellanstadieskolor. Vilbergsskolan i Norrköping är en av de skolor som ingår i satsningen. Målet är att förbättra matematikresultaten i skolorna och göra elever mer delaktiga i deras undervisning. Det rör sig om små förändringar i själva lärandet, med fokus på kommunikationen och samspelet mellan lärare och elever.

Ökat engagemang

Eleverna uppmuntras till att självständigt söka svar och ta initiativ. Och redan nu har alla inblandade märkt förändringar i medvetenhet kring det egna lärandet och deras motivation och engagemang på mattetimmarna.

– Det har varit utvecklande och väldigt inspirerande, både för mig och mina elever som sitter här, sa Annika Knutson, lärare på Vilberggskolan under pressträffen.

Hennes fyra elever i klass 5B, Ida-Maria Nautras, Emilia Gezici, Max Gustavsson och Faruk Mûsic, håller med. De tycker alla att matematiken blivit både roligare och klurigare.

– Det är spännande, man lär sig på ett roligt sätt. Man får ta mer ansvar, och det är kul att man får vara med i något man aldrig varit med om tidigare, säger Faruk.

– Det är mer utmaning, nu måste man tänka lite mer när man skriver, säger Ida-Maria.Läs mer i dagens tidning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om