Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Lugnare hos bilhandlarna

Försäljningen av personbilar går trögare. Men det är långt ifrån tvärstopp, enligt de bilhandlare Folkbladet pratar med.  - Det finns ingen anledning till oro. Historien upprepar sig alltid, säger Mikael Lidman, vd på Rejmes och Forema.

Magnus Himrell , säljchef, vid en Toyota Auris - en av de modeller som går bäst på Kjell Asklings bil i Norrköping.

Magnus Himrell , säljchef, vid en Toyota Auris - en av de modeller som går bäst på Kjell Asklings bil i Norrköping.

Foto: Forsby Jan

Norrköping2008-10-09 03:00
NORRKÖPING Inne på Kjell Askling bil som ligger vägg i vägg med Platinum Cars på Maskingatan är det lugnt och tomt vid lunchtid på onsdagen. Enligt säljchefen Magnus Himrell har det varit lugnt de senaste veckorna. Han tror att det beror på börskraschen. - Annars har vi klarat oss bra, säger han och berättar att man till och med sålt mer bilar i år än förra året. Toyota-försäljaren ser en klar trend: - Folk med stora bilar byter in dem mot mindre. Mest bränslesnålt
Även på Söderbergs som säljer Volkswagen, Skoda och Audi går försäljningen trögare. - Företagsförsäljningen är oförändrad men på privatsidan har det avtagit i år, säger Christer Bergström, vd på Söderbergs personbilar. Det lugnare tempot började redan i början av året. Om det beror på finanskris eller på att kunderna inte vet vad de ska välja för bil kan inte Christer Bergström svara på. - Helt klart är att vi säljer mest bränslesnåla bilar, säger Christer Bergström. 100 bilar färre
Är du orolig för framtiden? - Inte ännu. Men fortsätter finansoron så påverkas ju givetvis vi också. Till och med vecka 40 hade Söderbergs i år tappat cirka åtta procent av sin bilförsäljning. Det är något bättre än bilförsäljningen på nationell nivå som tappat tio procent. - Det innebär 100 bilar per år, cirka 2,5 bil färre i veckan, säger Christer Bergström. Rekord förra året
Även hos konkurrenten Tage Rejmes, som säljer Volvo och Renault, går försäljningen neråt. På Rejmes har man hittills i år sålt 1700 bilar, vilket är 150 bilar färre jämfört med förra året. - Men då ska man veta att förra året var ett rekordår, säger Mikael Lidman som är vd på både Rejmes och Forema i Norrköping. Lidman framhåller att Rejmes inte påverkas av Volvos stora varsel på tillverkningssidan. På Forema, som säljer Ford och Mazda, har säljtakten ökat med 100 bilar i år. Till och med förra veckan hade man sålt 1600 bilar. - Efterfrågan är störst på de mindre bilarna, både på Rejmes och Forema-sidan, säger Lidman. Webb-butik
På Rejmes och Forema ser man just nu över sina omkostnader och arbetssätt. Enligt Mikael Lidman arbetar man hårt med en ny webbsida, eventuellt en webb-butik. - Som tur var anställde vi inte så många under förra årets rekordår, säger Mikael Lidman. På Kjell Askling bil planerar man för ett mer proaktivt arbetssätt än tidigare. - Vi måste ut och jaga kunderna, säger Magnus Himrell.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om