Luftfartsverkets värsta nedgång i modern historia
Från 151 miljoner plus 2002 till 48 miljoner minus 2003. Det var inget roligt bokslut som Luftfartsverkets VD Lars Rekke tvingades presentera i går. - Den största nedgången av flygtrafiken i modern historia, konstaterar han besviket.
Vart tog vinsten vägen? Lars Rekke, Luftfartsverkets Generaldirektör, kan summera den värsta nedgången i moderna flygets historia. 2003 var nattsvart. Ekonomiskt sett. FOTO: PRESSENS BILD
Foto:
Antalet flygresenärer minskade för tredje året i rad, nu till 26 miljoner, sju procent färre än året innan. Totalt har fyra miljoner försvunnit sedan 2000. Det betyder 15 procents bortfall. Antalet landningar minskade fem procent till 222.000.
Fler trista siffror finns att redovisa.
En halv miljard
Den minskade trafikvolymen motsvarar ett intäktsbortfall med en halv miljard (!) kronor jämfört med 2000, året före "11 september" när flygtrafiken fortfarande visade en positiv trend. Dessutom investerade Luftfartsverket 400 miljoner kronor i utbyggnaden av Arlanda. Sammanlagt investerade LFV för nästan 1,4 miljarder kronor, vilket ändå var 700 miljoner mindre än budgeterat.
Rörelseintäkterna uppgick till 5,4 miljarder kronor.
Svindlande summor, således.
Icke desto mindre dystra.
- En vikande marknad och ökade kostnader för luftfartsskydd har drabbat flyget hårt, påminner Lars Rekke i ett pressmeddelande.
Samtidigt poängterar han att nödbromsen är åtdragen.
- Trots kraftiga trafikminskningar och ökade kapitalkostnader har LFV:s förluster kunnat begränsas. Det beror på att vi hittills helt enligt planen lyckats med vårt åtgärdsprogram. Det har gett resultatförbättringar på 450 miljoner kronor, säger han.
Totalt ska programmet med sänkta kostnader och höjda intäkter ge förbättringar i resultatet på en miljard fram till och med 2006.
Hur kommer Luftfartsverkets bokslut påverka Kungsängen?
- Det kan vi inte säga någonting om idag. Det pågår en utredning som ska bli klar någon gång under våren och först när vi ser den vet vi mer, säger Karin Apelman, finans-och ekonomidirektör på Luftfartsverket.
Vad betyder Ostlänken?
I den utredningen, där de regionala flygplatserna jämförs med hjälp av en metod där andra parametrar än enbart de ekonomska spelar in, finns både Linköping och Norrköping med. Förhoppningen är att den jämförelsen, som både är företagsekonomisk och regionalpolitisk, ska bli mer rättvis.
Vad betyder utbyggnaden av snabbjärnvägen Ostlänken för flygets framtid?
- Ingenting i vår planering just nu. Men vi måste alltid försöka föra fram varför man ska ta flyget istället för tåg, säger Karin Apelman.
Luftfartsverket räknar å andra sidan med att konjunkturen ska vända och innebära två procents uppgång under 2004.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!