Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Luftfartsverket vill överge Kungsängen

Luftfartsverket vill överge Kungsängens flygplats.
Det väntade beslutet tog verkets styrelse på fredagen.
Verket gör bedömningen, att den minskade beläggningen på flyget från Kungsängen kommer att vara bestående.

NORRKÖPING2004-11-20 06:00
Samma besked som Norrköping fick även Jönköping. Medan den tredje hotade flygplatsen, Karlstad, fått en tids respit som dock enligt bedömare inte kommer att ändra något.
Luftfartsverket kommer nu att vända sig till regeringen med en begäran om att få uppta förhandlingar med regionen om ett överlåtande av Kungsängen.
Skulle detta inte gå i lås vill verket få rätten att själv "pröva frågan om fortsatt drift... är möjlig". Alltså att kunna dra sig ur.

Dramatisk nedgång
Nedgången i resandet från Kungsängen betecknas i utredningen som "mycket dramatisk". Åren 1999-2003, som var dåliga för flyget, minskade resorna från Kungsängen avsevärt mer än rikssnittet - hela 53 procent. Utvecklingen har sedan bara fortsatt under 2004. För nästa år räknas med ett underskott på 18,4 milj kr.
Vad beror då den negativa utvecklingen på? I utredningen konstateras, att alla tre flygplatserna ligger inom 30 mils avstånd från Stockholm. Här har inrikesflyget konkurrerats ut av förbättrade tågförbindelser och snabba motorvägar. Flygets främsta konkurrensmedel, tidsvinsten, har minskat i betydelse. Bil- och tågresorna är också genomgående billigare än motsvarande flygresa.
Det handlar således inte bara om någon tillfällig konjunktursvacka, utan om resenärernas medvetna och rationella val. Detta är strukturella faktorer, varför nedgången lär visa sig vara permanent .

Regionala aktörer
Luftfartsverket vill alltså se regionala aktörer ta över och argumenterar för, att detta skulle vara en bättre lösning. Regionerna har starkt intresse av sina flygplatser och har också bättre möjlighet att hitta någon rationell lösning. En regional huvudman kan, hävdas det, bättre anpassa flygplatsen till den regionala utvecklingen.
Nästa fråga blir blir nu, om staten tillmötesgår Luftfartsverkets begäran. Och, om så blir fallet, i vilken utsträckning. Verket kan tänkas få dra sig ur, men inte helt.
Luftfartsverkets generaldirektör Lars Rekke räknar enligt TT med minst ett halvårs förhandlingar. Han utgår från att både Norrköping och Jönköping kommer att göra sitt yttersta för att få staten att fortsatt stå för flygplatserna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om