Locka med dyrare bensin - går det?
En del försöker locka med pressade priser - Shell genom att lansera en ännu dyrare bensin.Nya V-power ska höja bilens prestanda, men i Norrköping är kunderna skeptiska.- Det är tillräckligt dyrt redan, säger Hans Klintin.
"Kanske, om jag var rik", säger Qaziu Ibroy. Foto: Robert Svensson (011-200 463) robert.svensson@folkbladet.se
Foto:
Tanken är att 99-oktaniga V-power ska ersätta den blyfria 98-oktaniga bensinen.
- Målgruppen är kunder som vill ha ut det mesta av sin bil. Det är en unik lösning som ger bilen bättre prestanda, bland annat genom att förbättra accelerationen, säger Tony Johansson, chef för Shells stationsnät i Sverige, som själv har provkört bensinen under sommaren.
- För mig gav det dessutom effekten att bilen förbrukade mindre bränsle.
I dag är det ungefär var tionde kund på Shell som tankar högoktanig bensin, men i framtiden hoppas de kunna locka fler.
- Många tror att de måste tanka blyfri 95, men enligt den information jag har skulle cirka 70 procent av alla nyproducerade bilar må bra av ett högoktanigt bränsle, säger Martin von Arronet, informationschef på Shell.
V-power kommer kosta 50 öre mer än den 98-oktaniga bensinen, vilken i går kostade 11.70 kronor per liter på Shell vid Butängen i Norrköping. Något som gör kunderna vid macken skeptiska.
- Jag skulle aldrig betala mer för bensin än vad jag gör i dag. Det är dyrt redan nu. Jag tror tvärtom att smärtgränsen redan är nådd, säger Hans Klintin.
- De borde ägna tiden till att utveckla billigare bensin i stället.
Och Qaziu Ibroy håller med.
- Det är klart att det skulle vara intressant med en bensin som gav bättre effekt om jag hade en sprillans ny bil och obegränsat med pengar, men nu känns det tveksamt. Det är redan väldigt dyrt, säger han.