Nästan ljudlöst anländer det oerhört stora ekipaget in till sin plats. Med sina majestätiska 32 meter är det så kallade "HCT"-ekipaget (hög kapacitet transporter) hela sju meter längre än vanliga lastbilar med släp.
– Det är det första eldrivna HCT-ekipaget i Östergötland. Jag är stolt över att vi som litet lokalt företag går i bräschen och satsar på miljövänliga transporter, säger Mathias Lidén.
Tillsammans med Rusta och Stadium står företaget bakom satsningen. Ellastbilen ska bland annat köra mellan hamnen och företagens stora lager i Norrköping flera gånger dagligen. Med varje körning kan man få med sig dubbelt så mycket gods som tidigare.
– Vi har en hållbarhetsstrategi som ställer höga krav. Att vi tillsammans med Alltransport och Rusta kan få till ännu fler emissionsfria transporter betyder mycket. Sedan får vi också ett bra flöde till vårt lager, berättar Daniel Johansson, Supplychain director på Stadium.
Vi får en liten åktur med ellastbilen som drar det långa släpet. Det är tyst i hytten och körningen är mjuk. Känslan är samma som att köra en eldriven personbil. Enda skillnaden är att man sitter högt upp.
Det stora ekipaget visas upp i Norrköpings hamn. Dit kommer mycket av godset som både Stadium och Rusta ska ha till sina stora lager.
– Bilen kan ta två 40-fots containrar. Det gör att vi kan få mindre kostnader för transporterna då det inte behövs lika många turer. Färre transporter innebär att vi samtidigt minskar utsläppen av koldioxid. Våra kalkyler är inte helt klara, men det är ekonomiskt gynnsamt. Det känns som en "win-win" situation, både ekonomiskt och miljömässigt. Det här är ett steg i rätt riktning, förklarar Marcin Karluk, transportchef på Rusta.
Investeringen i ellastbilen är betydligt högre än mer traditionella fordon drivna på biogas eller fossila bränslen.
– Ellastbilen klarar stora volymer med gods. Med biogas eller HVO (fossilafria bränslen) kommer vi fokusera på de högre vikterna, upp till 74 ton totalvikt. Vi vill testa och prova oss fram vad som fungerar bäst. Sedan kompletterar de olika drivsätten varandra. Vi måste se till att planera transporterna på mest effektiva sätt. Det är viktigt för omställningen, säger Mathias Lidén.