Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Lokala företag går i bräschen för miljövänliga transporter

En 32 meter lång lastbil med släp. Det megastora ekipaget rullar in i Norrköpings hamn. Det är den första ellastbilen som kan ta laster upp till 74 ton som finns i Östergötland. "Jag är stolt över att vi som litet lokalt företag går i bräschen och satsar på miljövänliga transporter", säger Mathias Lidén, vd och koncernchef på Alltransport.

Detta HCT-ekipaget med ellastbil är det första i Östergötland.

Detta HCT-ekipaget med ellastbil är det första i Östergötland.

Foto: Michael Bercu

Norrköping2024-07-02 17:00

Nyheten i korthet

  • Alltransport, Rusta och Stadium har introducerat Östergötlands första ellastbil för att främja miljövänliga transporter. Den 32 meter långa lastbilen kan lasta upp till 74 ton.
  • Lastbilen kommer bland annat att transportera gods mellan Norrköpings hamn och företagens lager, vilket dubblar lastkapaciteten och minskar koldioxidutsläppen.
  • Trots högre initiala investeringskostnader jämfört med traditionella fordon, anser företagen att ellastbilen är ekonomiskt gynnsam och ett steg i rätt riktning mot hållbarhet.

Nästan ljudlöst anländer det oerhört stora ekipaget in till sin plats. Med sina majestätiska 32 meter är det så kallade "HCT"-ekipaget (hög kapacitet transporter) hela sju meter längre än vanliga lastbilar med släp.

– Det är det första eldrivna HCT-ekipaget i Östergötland. Jag är stolt över att vi som litet lokalt företag går i bräschen och satsar på miljövänliga transporter, säger Mathias Lidén.

undefined
Mathias Lidén i förarsätet på den nya ellastbilen som drar HCP-ekipaget.

Tillsammans med Rusta och Stadium står företaget bakom satsningen. Ellastbilen ska bland annat köra mellan hamnen och företagens stora lager i Norrköping flera gånger dagligen. Med varje körning kan man få med sig dubbelt så mycket gods som tidigare.

undefined
Daniel Johansson, Supply chain Director Stadium, berättar att företaget har en hållbarhetsstrategi som ställer höga krav.

– Vi har en hållbarhetsstrategi som ställer höga krav. Att vi tillsammans med Alltransport och Rusta kan få till ännu fler emissionsfria transporter betyder mycket. Sedan får vi också ett bra flöde till vårt lager, berättar Daniel Johansson, Supplychain director på Stadium.

undefined
Jimmy Elgström tycker att det har sina utmaningar att köra det 32 meter långa ekipaget.
undefined
Vi fick en åktur i den nya ellastbilen med släp.

Vi får en liten åktur med ellastbilen som drar det långa släpet. Det är tyst i hytten och körningen är mjuk. Känslan är samma som att köra en eldriven personbil. Enda skillnaden är att man sitter högt upp.

undefined
Många var intresserade av den nya ellastbilen.
undefined
Den nya HCT-ekipaget invigdes av de som samarbetar i projektet.
undefined
HCT-ekipaget är 32 meter långt och kan ta upp till 74 tons last.

Det stora ekipaget visas upp i Norrköpings hamn. Dit kommer mycket av godset som både Stadium och Rusta ska ha till sina stora lager.

– Bilen kan ta två 40-fots containrar. Det gör att vi kan få mindre kostnader för transporterna då det inte behövs lika många turer. Färre transporter innebär att vi samtidigt minskar utsläppen av koldioxid. Våra kalkyler är inte helt klara, men det är ekonomiskt gynnsamt. Det känns som en "win-win" situation, både ekonomiskt och miljömässigt. Det här är ett steg i rätt riktning, förklarar Marcin Karluk, transportchef på Rusta.

undefined
Marcin Karluk är transportchef på Rusta. Han menar att det här är ett steg i rätt riktning.

Investeringen i ellastbilen är betydligt högre än mer traditionella fordon drivna på biogas eller fossila bränslen.

– Ellastbilen klarar stora volymer med gods. Med biogas eller HVO (fossilafria bränslen) kommer vi fokusera på de högre vikterna, upp till 74 ton totalvikt. Vi vill testa och prova oss fram vad som fungerar bäst. Sedan kompletterar de olika drivsätten varandra. Vi måste se till att planera transporterna på mest effektiva sätt. Det är viktigt för omställningen, säger Mathias Lidén.

HCT

Står för High Capacity Transports (Hög Kapacitet Transporter).

En stor fördel är minskad energianvändning per ton, eller kubikmeter fraktat gods.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!