Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Livsfarliga kameraskåp

Polisens kameraskåp för hastighetsövervakning är livsfarliga för trafikanterna! Det menar forskare vid Väg- och transportforskningsinstitutet, som anser att stolparna och dess 100 kg tunga kameraskåp, måste göras krocksäkrare och underställas samma krav som andra stolpar längs våra vägar.

Här ses ett av polisens nyuppsatta kameraskåp för hastighetsövervakning längs Skärblackavägen. Nu menar vägforskare att kameraskåpen med sin vikt på nästan 100 kg kan utgöra en direkt livsfara vid en påkörning.                                                                FOTO: ROBERT SVENSSON

Här ses ett av polisens nyuppsatta kameraskåp för hastighetsövervakning längs Skärblackavägen. Nu menar vägforskare att kameraskåpen med sin vikt på nästan 100 kg kan utgöra en direkt livsfara vid en påkörning. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto:

NORRKÖPING2003-10-22 06:00
Nyligen satte östgötapolisen upp sex sådana kameraskåp längs vägen till Skärblacka. Skåp som alltså kan innebära en livsfara för trafikanterna, om man råkar köra på ett av dem och få kameraskåpet över sig.
- Den invändningen har jag faktiskt inte hört förr, men i och för sig kan jag förstå att det kan utgöra en fara om man kör på ett tungt kameraskåp, säger Hans Lundgren, chef för trafikpolisen i Östergötland.

Välkomnar forskning
- Så jag välkomnar givetvis all forskning som kan göra kameraskåpen och dess stolpar mer trafiksäkra i framtiden och jag vet att det under senare år kommit nya generationer av de här skåpen och stolparna.
- Man kan ju tänka sig att ha ett skyddsräcke eller en sidobarriär längs vägen där kamerastolparna står och placera dem bakom räckena, så att det i principblir omöjligt att köra på själva stolpen, säger Hans Lundgren.
Eller kanske ta bort skåpen och stolparna från våra vägkanter?
- Nej, det vore ingen bra lösning, eftersom det är bevisat från andra håll i Sverige att kameraskåpen gör att trafikanterna minskar farten och att olyckorna blir färre. Och om det ändå händer en olycka där kameraskåpen står blir det oftast lindrigare skador eftersom farten är lägre.
- Så det är absolut mer positiva effekter än negativa med kameraskåpen, fastslår hans Lundgren, men jag är givetvis för en fortsatt forskning för att få fram mer trafiksäkra stolpar och skåp.
- Det är ju så att Vägverket hela tiden försöker ta bort träd, stenar och annat som kantar våra vägar, för att göra dem mer trafiksäkra om olyckan är framme. Och i den andan är det ju bra om även polisens kameraskåp blir säkrare.

Kameror i alla
En annan sak: hur är det med ryktet att det endast finns kameror i vissa skåp och de flesta står tomma utan kameror på grund av polisens penningbrist?
- Jag kan inte uttala mig om landets alla kameraskåp, men däremot kan jag lova att det sitter kameror i samtliga sex kameraskåp som vi satt upp längs Skärblackavägen vid Tallebo, Väsby och Kullerstad, säger Hans Lundgren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!