Det visar statistiken för januari till och med juli 2015 som just är klar.
På väg 209 till och från Arkösund finns fyra fartkameror, Dagsberg, Skälslund, Säby och Glädingstad. Vissa kameror mäter hur fort vi kör ut mot Arkösund, andra hur fort vi kör mot Norrköping. På den sträckan har under första halvåret 377 förare bötfällts för att de kört för fort.
Den andra vägsträckan där det finns fartkameror i vårt område är från E4 till och från Skärblacka, där görs mätningar på sex platser - Tallebo öster och väster, Väsby öster och väster samt Kullerstad öster och väster. Vid någon av de kamerorna har 454 personer kört för fort.
– Alla kameror är inte igång samtidigt, en del är nollade Ett selektivt urval av vilka kameror som är i gång när görs, men det finns två delar och radarn i kamerorna är alltid i gång så att vi kan övervaka trafikläget, säger Anders Drugge, sektionschef vid polisens enhet för automatisk trafiksäkerhetskontroll, ATK.
Bästa effekten av fartkamerorna får man straxt före och strax efter kameran, däremellan ökar farten igen.
– Men hastigheten återgår aldrig till hur hög den var innan fartkamerorna, säger Anders Drugge.
På ett år passerar 1,3 miljoner förare en fartkamera. Kameran tar bara en bild om du kör för fort och 2014 var det 247 000 gånger som fartkamerorna reagerade på hastigheten och tog bilder. Av dessa var det 36 procent som fick böter.
– Meningen med fartkamerorna är att få ner hastigheten och efter att de kom upp är det 97 procent som följer hastighetsgränsen, innan var det 40 procent som körde för fort, säger Anders Drugge.
I hela landet finns det cirka 1300 fartkameror och om man har kört för fort och kameran tar en bild där det går att identifiera föraren så ska böterna komma hem per post inom tio dagar.
– Oftast tar det kortare tid, men så här på sommaren kan det ta lite längre tid, säger Anders Drugge.
För de utländska turister som kör för fort i Sverige är risken att bötfällas liten, i alla fall om man är från ett utomnordiskt land.
– Nordiska förare lagförs, men utomnordiska länder har ett ägaransvar där register oftast saknas, medan vi har ett föraransvar, säger Anders Drugge.
Mätningar visar enligt polisen att dödsolyckor och antalet svårt skadade minskade med 20-30 procent på vägar med fartkameror och att cirka 20 liv per år sparas.