LFV:s generaldirektör avgick efter lobbyskandal

Luftfartsverkets förra generaldirektör Thomas Allard avgick knappt en månad efter att en lobbyskandal uppdagats inom myndigheten. Näringsdepartementet utsåg Mikael Larsson till tillförordnad generaldirektör. Detta trots att han då satt som vd för dotterbolaget som anlitat lobbykonsulten.

I ett års tid arbetade konsulten, som också är rådgivare åt lobbyföretaget JKL, med "trafikpolitiska frågor" åt Luftfartsverket.

I ett års tid arbetade konsulten, som också är rådgivare åt lobbyföretaget JKL, med "trafikpolitiska frågor" åt Luftfartsverket.

Foto: JONAS EKSTR÷MER / SCANPIX

NORRKÖPING2013-06-28 05:05

I mitten på april avgick statliga Luftfartsverkets, LFV, generaldirektör Thomas Allard hastigt och lustigt. Den officiella förklaringen var att Thomas Allard tröttnat på sitt uppdrag och ville göra något nytt. Från en dag till en annan började han sin nya ettåriga projektanställning som sakkunnig på näringsdepartementet. Thomas Allard behöll sin årslön som generaldirektör på 1,5 miljoner kronor.

Lobbyskandal

Vad näringsdepartementet och Thomas Allard inte talade om var att generaldirektörens avgång föregåtts av en lobbyskandal som uppdagats knappt en månad innan.

– Jag blev uppringd av statssekreteraren på näringsdepartementet i februari. Hon frågade om LFV ägnat sig åt lobbying. Jag sa att jag inte hade en aning, men att jag skulle undersöka saken, säger Nils Gunnar Billinger, som då var styrelseordförande för LFV, men lämnade sin post samtidigt som Thomas Allard då han föreslagits som ledamot i Performance Review Commission.

Granskning

Nästan direkt hittade styrelsen fakturor som de undrade över, och Nils Gunnar Billinger ansåg att det behövdes göras en opartisk granskning.

– Jag bad Mats Sjöstrand, Skatteverkets förre generaldirektör, genomföra granskningen och i mitten på mars lämnade han sin rapport, säger Nils Gunnar Billinger.

I rapporten framkom att LFV, som ett led i att stärka sitt varumärke, under ett års tid anlitat konsulten Jan Hallberg, som driver ett eget bolag – men också är rådgivare på lobbyföretaget JKL.

"Trafikpolitiska frågor"

Affärerna gjordes upp med dotterbolaget LFV Holding AB. På fakturorna som betalats har Jan Hallberg skrivit "Trafikpolitiska frågor"

Jan Hallberg, som tidigare varit kommunalråd och vice ordförande i kommunstyrelsen i Göteborg, har under sitt uppdrag för LFV träffat flera ledande politiker, bland annat vice ordförande i trafikpolitiska utskottet, riksdagsledamoten Jan-Evert Rådhström.

– Mitt intryck var att den operativa ledningen för LFV helt saknade kunskap och förståelse för de spelregler som bör gälla vid den politiska kontakten, säger Mats Sjöstrand.

Lämnade rummet

Direkt efter att rapporten kommit kallade LFV:s styrelse till ett extra sammanträde. Ett möte där generaldirektören, och ställföreträdande genrealdirektör Lena Byman ombads lämna rummet.

– Styrelsen ansåg att den operativa ledningen brustit när det gällde styrning och kontroll, säger Nils Gunnar Billinger.

Styrelsen ansåg också att det var djupt olämpligt att LFV via ett av sina bolag anlitat en konsult för såkallade "trafikpolitiska frågor", som inneburit möten med enskilda ledamöter i riksdagen, och konstaterade att det behövdes ta fram ett åtgärdsprogram.

Ansvarig

Efter ett möte med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, meddelade Thomas Allard sin avgång, och Mikael Larsson utsågs som tillförordnad generaldirektör. Detta trots att Mikael Larsson då var vd för LFV Holding AB och ansvarig för inköpet av lobbykonsulten.

Läs mer i fredagens tidning

Detta har hänt:

Februari: LFV:s styrelseordförande Nils Gunnar Billinger blir uppringd av statssekreteraren som misstänker att LFV sysslat med lobbyverksamhet.

Två opartiska granskningar genomförs, en av Mats Sjöstrand och en av KPMG.

Mars: Båda rapporterna visar att det förekommit lobbyverksamhet.

April: LFV:s generaldirektör Thomas Allard avgår, och Mikael Larsson, vd för LFV Holding AB som anlitat lobbykonsulten utses som tillförordnad generaldirektör.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om