Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Lekfullt oljemåleri

Konstnären Johan Pettersson intresserar sig i sitt lekfulla oljemåleri för vår bild av naturen. På Galleri Sander ser hans fåglar i olja märkligt främmande ut på sin grenar.

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2009-08-29 03:00
Naturen och verkligheten är i fritt fall i Johan Petterssons måleri, där fjäderfän av obestämd art samsas med fågelbokslika arter.- Det är i undantagsfall mina fåglar är korrekt avbildade. Det överlämnar jag åt andra konstnärer som specialiserat sig på det. Det jag är ute efter bilden av bilden av naturen, den uppfattning av naturen som är så speciell för oss nordbor. Alla har naturen som referens.Minns skolplanscherna
Johan Pettersson minns skolplanscherna från sin skoltid. Duktiga elever med myndig min fick i hedersuppdrag att hämta planschen - och den skulle alltid bäras in med baksidan vänd mot eleverna i klassummet. Bland bilderna av Jesu liv, insekter och bondens arbetsår fanns planschen på Nordens fåglar.- Arter som aldrig skulle sitta på samma gren sitter där uppradade tillsammans. Skolans lagar stod uppenbarligen över naturens lagar, säger Johan Pettersson.Fåglarna i hans bildvärld i målningar som Trastfest och Trastrast beter sig på ett liknande sätt. De hittar bortom naturlagarna och blir till symboler för vår naturuppfattning.Leker med titlarna
I en samling mindre målningar leker Johan Pettersson i titlarna med nya språkliga konstruktioner. Han har sporrats av friheten i den skriftliga återgivningen av fåglars olika läten. En av de märkliga hybridfåglarna lockar med vad man får anta är ett parningsläte: Pip-pi-pa.- Fågelkonstnären Lasse Jonsson målar sina fåglar individspecifika. Jag gör dem emotionellt specifika, säger Johan Pettersson.Bakgrunden till bildserien är en serie ambitiösa och porträttlika författarporträtt i gammalmästerlig stil vilka ställdes ut på Kulturhuset i Stockholm.- Det var ett väldigt pretentiöst projekt - efter det behövde jag något lekfullt.Mycket inspiration hämtas från konsthistorien, bland annat från landskapsmåleriets pionjärer.- Jag älskar Poussin och Lorrain som målar mytologiska motiv, där naturen blir till en scen för andra händelser. Det var början på naturmåleriet, innan det utvecklades som genre under 1700-talet.Även andra djur
I utställningen flockas inte bara fåglar, utan även andra djur. Hästar i järn och målade hästar, båda efter samma stiliserade form.- Jag hittade hästen på en skrottipp 1982. En silhuett utklippt i plåt. Det blev början på ett projekt att sprida hästen i världen. Hästen har alltid följt människan på resor. Alltid närvarande, alltid i rörelse.Hästen har fått resa över hela jorden och finns nu utplacerad på över tvåtusen platser runt jordklotet. På fotografier visas när en liten hästskulptur hålls på Kilimanjaros topp och hur Johan Pettersson placerar en 25 kilo tung hästskulptur på Nordpolens is.- Isen driver söderut och hästen kommer först att gå igenom den två meter tjocka isen. Sedan falla 4 000 meter ner i djupet genom den Arktiska bassängen. Mellan det djupet och toppen av Kilimanjaro är höjdskillnaden större än Mount Everest.Tanken svindlar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om